uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Antropologisk Evaluering


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
ECTS points: Der er forskel på ECTS point afhængig af hvilken studieordning, du går på.
  • Studerende indskrevet på bacheloruddannelsen i antropologi får 7,5 ECTS
  • Studerende indskrevet på kandidatstudieordningen af 2008 får 10 ECTS
  • Studerende indskrevet på kandidatstudieordningen af 2012 får 7,5 ECTS
  • Alle merit-, åbenuddannelses og internationalestuderende får 7,5 ECTS
All international students will receive 7,5 ECTS when taking this course.
Omfang: 4 hours x 7 weeks (week 6-11 + 16)
Kontaktpersoner: Maia Feldman, Maia.Feldman@anthro.ku.dk
Skema- oplysninger: For detaljerede skemaoplysninger vedr. tider og lokaler, tryk på "Vis skema for kurset " nedenfor.

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Kombination af forelæsninger, diskussion, øvelser og studenteroplæg.
Indhold: Mange antropologer i og udenfor Danmark arbejder med evaluering. På kurset skal vi beskæftige os med teori- og metodebrug indenfor feltet antropologisk evaluering og - via casearbejde - med konkrete evalueringsopgaver og evaluerings-antropologiske løsninger. Med fokus på antropologiens anvendelse introduceres forskellige evalueringstyper: fra mere klassiske effekt- og procesevalueringer til nyere former, såsom participitatorisk evaluering, empowerment evaluering og aktionsevaluering. Kurset sigter mod at give deltagerne kendskab til hvordan antropologiske evalueringsundersøgelser / antropologisk-informerede evalueringer kan tilrettelægges, gennemføres og rapporteres. Hvilke antropologiske metoder, teorier og modeller er særligt velegnede i løsningen af forskellige evalueringsproblemstillinger og opgaver? Debatten om evaluering og evidenskrav berøres også, ligesom kurset kommer rundt om velkendte metodiske og positionelle udfordringer: oversættelse og legitimering af antropologisk metodevalg, analyse og resultater til rekvirenter og samarbejdspartnere; tydeliggørelse af et antropologisk-teoretisk og kvalitativt grundlag for fortolkning og anbefalinger; overvejelser når resultater skal omformes til anbefalinger til fagkredse og beslutningstagere, og spørgsmål om hvorledes rollen som ”professionel fremmed” bevares, hvis man ansættes som ”evalueringsmedarbejder” i en organisation og får relationer til kolleger og ledelse. Eksempler inddrages fra mange års arbejde med evalueringer indenfor social- og skoleforvaltning, psykiatri og integrations-, hjemløse- og handicapområdet.
Målbeskrivelse: Kurset har til formål at:
  • Give deltagerne viden om og redskaber til antropologisk arbejde med forskellige typer af evaluering. Herunder brug af relevante antropologiske metoder, teorier og kompetencer i tilrettelæggelse, datagenerering, analyse og rapportering indenfor forskelligartede evalueringsopgaver og sammenhænge.
  • Gøre deltagerne i stand til at reflektere kritisk over brug af evaluering indenfor forskellige politikområder, og roller og strategier som antropolog og evaluator.
  • Klæde deltagerne på til at udarbejde en skriftlig opgave, der demonstrerer hvordan relevante teorier og metoder relaterer til konkrete evalueringsopgaver og sammenhænge.
  • Tilmelding:
    • Studerende indskrevet på Institut for Antropologi: Tilmelding kan ske fra 15.november til 1. december via Københavns Universitets elektroniske selvbetjening KUnet, læs mere her: Kursustilmelding (kræver login på intranettet). Har du mistet din pinkode kan du få den udleveret ved at kontakte Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
    • Merit/Tilvalgsstuderende har ansøgningsfrist den 1. december læs mere her
    • Studerende under Åbent Universitet har ansøgningsfrist den 1. december: læs mere her.
    Eksamensform: Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.

    Læs mere om eksamensformer
    Eksamen: For information om eksamens til- og framelding se følgende links:
    Kursus hjemmeside:
    Pensum: Pensum afhænger af eksamensform og opgaveomfang. Der tages udgangspunkt i følgende modeller:

    Model I (27-28 undervisningstimer): BA-, merit-, og åben uddannelsesstuderende 500 siders obligatorisk pensum KA-studerende: 500 sider obligatorisk + 200 sider selvvalgt litteratur.

    Model II (20-21 undervisningstimer): BA-, merit-, og åben uddannelsesstuderende 400 siders obligatorisk pensum + 100 siders selvvalgt pensum.
    Ka-studerende: 400 sider obligatorisk + 300 sider selvvalgt litteratur.

    Model III (15 undervisningstimer): (kun KA-studerende):300 sider obligatorisk + 400 sider selvvalgt litteratur

    Selvvalgt litteratur skal være relateret til kursets tema. Selvvalgt litteratur skal tydeligt angives som et underpunkt på den litteraturliste, der afleveres med essayet.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 15/10-2012



    Københavns Universitet