|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
ECTS points: |
Der er forskel på ECTS point afhængig af hvilken studieordning, du går på.
- Studerende indskrevet på bacheloruddannelsen i antropologi får 7,5 ECTS
- Studerende indskrevet på kandidatstudieordningen af 2008 får 10 ECTS
- Studerende indskrevet på kandidatstudieordningen af 2012 får 7,5 ECTS
- Alle merit-, åbenuddannelses og internationalestuderende får 7,5 ECTS
All international students will receive 7,5 ECTS when taking this course.
|
Omfang: |
4 hours x 7 weeks (week 6-11 + 16) |
Kontaktpersoner: |
Maia Feldman, Maia.Feldman@anthro.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
For detaljerede skemaoplysninger vedr. tider og lokaler, tryk på "Vis skema for kurset
" nedenfor.
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Kombination af forelæsninger, diskussion, øvelser og studenteroplæg. |
Indhold: |
Mange antropologer i og udenfor Danmark arbejder med evaluering. På kurset skal vi beskæftige os med teori- og metodebrug indenfor feltet antropologisk evaluering og - via casearbejde - med konkrete evalueringsopgaver og evaluerings-antropologiske løsninger. Med fokus på antropologiens anvendelse introduceres forskellige evalueringstyper: fra mere klassiske effekt- og procesevalueringer til nyere former, såsom participitatorisk evaluering, empowerment evaluering og aktionsevaluering. Kurset sigter mod at give deltagerne kendskab til hvordan antropologiske evalueringsundersøgelser / antropologisk-informerede evalueringer kan tilrettelægges, gennemføres og rapporteres. Hvilke antropologiske metoder, teorier og modeller er særligt velegnede i løsningen af forskellige evalueringsproblemstillinger og opgaver? Debatten om evaluering og evidenskrav berøres også, ligesom kurset kommer rundt om velkendte metodiske og positionelle udfordringer: oversættelse og legitimering af antropologisk metodevalg, analyse og resultater til rekvirenter og samarbejdspartnere; tydeliggørelse af et antropologisk-teoretisk og kvalitativt grundlag for fortolkning og anbefalinger; overvejelser når resultater skal omformes til anbefalinger til fagkredse og beslutningstagere, og spørgsmål om hvorledes rollen som ”professionel fremmed” bevares, hvis man ansættes som ”evalueringsmedarbejder” i en organisation og får relationer til kolleger og ledelse. Eksempler inddrages fra mange års arbejde med evalueringer indenfor social- og skoleforvaltning, psykiatri og integrations-, hjemløse- og handicapområdet. |
Målbeskrivelse: |
Kurset har til formål at:
Give deltagerne viden om og redskaber til antropologisk arbejde med forskellige typer af evaluering. Herunder brug af relevante antropologiske metoder, teorier og kompetencer i tilrettelæggelse, datagenerering, analyse og rapportering indenfor forskelligartede evalueringsopgaver og sammenhænge.
Gøre deltagerne i stand til at reflektere kritisk over brug af evaluering indenfor forskellige politikområder, og roller og strategier som antropolog og evaluator.
Klæde deltagerne på til at udarbejde en skriftlig opgave, der demonstrerer hvordan relevante teorier og metoder relaterer til konkrete evalueringsopgaver og sammenhænge.
|
Tilmelding: |
- Studerende indskrevet på Institut for Antropologi: Tilmelding kan ske fra 15.november til 1. december via Københavns Universitets elektroniske selvbetjening KUnet, læs mere her: Kursustilmelding (kræver login på intranettet). Har du mistet din pinkode kan du få den udleveret ved at kontakte Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
- Merit/Tilvalgsstuderende har ansøgningsfrist den 1. december læs mere her
- Studerende under Åbent Universitet har ansøgningsfrist den 1. december: læs mere her.
|
Eksamensform: |
Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Læs mere om eksamensformer
|
Eksamen: |
For information om eksamens til- og framelding se følgende links: |
Kursus hjemmeside: |
|
Pensum: |
Pensum afhænger af eksamensform og opgaveomfang. Der tages udgangspunkt i følgende modeller:
Model I (27-28 undervisningstimer): BA-, merit-, og åben uddannelsesstuderende 500 siders obligatorisk pensum
KA-studerende: 500 sider obligatorisk + 200 sider selvvalgt litteratur.
Model II (20-21 undervisningstimer): BA-, merit-, og åben uddannelsesstuderende 400 siders obligatorisk pensum + 100 siders selvvalgt pensum.
Ka-studerende: 400 sider obligatorisk + 300 sider selvvalgt litteratur.
Model III (15 undervisningstimer): (kun KA-studerende):300 sider obligatorisk + 400 sider selvvalgt litteratur
Selvvalgt litteratur skal være relateret til kursets tema. Selvvalgt litteratur skal tydeligt angives som et underpunkt på den litteraturliste, der afleveres med essayet.
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
15/10-2012 |