uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

39. Forholdet mellem kirke og stat i senantikken - fra kejser Konstantin til og med kejser Justinian


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Tilvalgskode: Se under Formål
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie
Undervisere: Merete Harding, e-mail: merete_harding@mail.tele.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: fredag den 7. september 2012 kl. 13-16 (lokale P8)
Undervisnings- form: Kurset består i holdundervisning /seminar og individuel vejledning.
Formål: Bachelorprojekt i historie, Fagelement 39 [HHIB00391U] (15 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen.
Indhold: I senantikken skete der store ændringer i Romerriget både på det statslige og religiøse område. I undervisningen vil der blive lagt vægt på den udvikling, der fandt sted i magtforholdet og samarbejdet mellem kejser og kirke. Udviklingen fra 312, hvor kejser Konstantin besluttede at ville tillade og støtte kristendommen som religion, frem til kejser Justinian, der opfattede sig selv som Guds statholder, vil blive analyseret og diskuteret.

I perioden ændredes kejseropfattelsen fra ideen om den aktive kejser, der gik forrest i felten, til den tilbagetrukne kejser omgivet af en ceremoniel hofkultur, hvor religionen også havde en central plads. Et spændende emne er en undersøgelse af, hvordan det senantikke kejserdømme kunne bruge kristendommen som legitimering af sit magtgrundlag og fx anvende mission som et politisk redskab.

Relationen mellem stat og kirke kunne få forskellige udtryk delvis afhængigt af, hvilke personligheder der beklædte de magtfulde poster på kejserposten og på bispesæderne. I løbet af undervisningen vil vi se på nogle af disse personorienterede magtkampe.

De første århundreder efter kirkens såkaldte sejr i 312 var præget af teologiske stridigheder, der splittede den kristne enhed og resulterede i fremkomsten af særkirker, bl.a. den såkaldte donatistiske kirke i Nordafrika. Spørgsmålet meldte sig hurtigt, hvordan kejseren skulle agere over for en kirke, der var splittet. Der vil blive gennemgået eksempler på, hvordan vekslende kejsere så deres rolle i forhold til kirkens indre anliggender.

Spørgsmålet om, hvorvidt kejseren er i kirken eller kirken er under kejseren, var et af de centrale emner, der fortsat blev diskuteret langt op i middelalderen.

Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• udføre en mindre historisk undersøgelse
• udvælge relevant kildemateriale og forskningslitteratur
• redegøre for en vigtig periode i antikkens historie
• diskutere centrale forskningssynspunkter og sætte dem ind i en historiografisk tradition
• kritisk analysere og vurdere et meget komplekst kildemateriale
• opnå forståelse for religiøse spørgsmål og deres politiske implikationer
• skriftligt formidle et historisk emne
Litteratur: - Stephen Mitchell: A History of the Later Roman Empire AD 284-641. The Transformation of the Ancient World. Blackwell Publishing, 2007.
- The Cambridge Companion to the Age of Constantine. Ed.: Noel Lenski. Cambridge University Press, 2006.
Tilmelding: Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet i perioden 16. maj til 1. juni.
Eftertilmeldingsperiode: 15. august – 10. september.
I forbindelse med den ordinære undervisningstilmelding skal der vælges 4 af de 8 udbudte kurser i Bachelorprojekt i historie i prioriteret rækkefølge, hvis man vil være sikker på holdplads inden eftertilmeldingsperioden indledes.
Resultatet af tilmeldingerne vil senest fremgå af Selvbetjeningen den 15. august.
Forsinket tilmelding og eventuelt holdskifte foretages i Selvbetjeningen i eftertilmeldingsperioden. Det vil i eftertilmeldingsperioden fremgå af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.
Eksamensform: Fagelement 39 [HHIB00391E] (15 ECTS):

Prøveform: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).

Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):

Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.

Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.

I øvrigt henvises til studieordningen.

Oplysning om tilmelding og afholdelse af eksamen annonceres via histopslag og på historie.ku.dk/eksamen.
Tilmeld dig histopslag her.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. og fagelement og hold.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden – eller der foretages holdskifte i eftertilmeldingsperioden - går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 21/5-2012



Københavns Universitet