uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Superstar - Frit Emne (modul 12 el. 13)


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Institutter: IKK
Undervisere: Mette Risgård Tranholm
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Undervisnings- form: Undervisningsforløbet kombinerer forelæsninger, workshops/gruppeøvelser og deltageroplæg.
Indhold: Kurset vil med afsæt i performanceteorien kaste lys over fænomenet superstar-karakteren i relation til centrale aktører på blandt andet New Yorks performancescene i 1960'erne-1980'erne så som Andy Warhol og den underbelyste performancekunstner Jack Smith. Termen superstar og hele idéen til Warhols Factory var ifølge Lawrence Rinder: “appropriated by Warhol from Smith..” (Rinder in Leffingwell, s. 144, 1997). Vi undersøger udviklingen af superstar-karakteren, 'camp' æstetikken og queer-begrebet i relation til blandt andre Smiths kunstneriske praksis. Smiths fascinationsobjekt var film-skuespillerinden Maria Montez’. Smith approprierede en række fiktive karakterer fra Montez’ B-film fra 1940’erne. For Smith var Montez med sin campede stilbevidsthed og fremstilling af samfundets outsidere den ultimative superstar. Smiths re-enctment/remediering af Montez-karakterer kan ses som en bearbejdning af traditionerne. Fortidige værker forsvinder ikke, de bliver genstand for rekomposition og genoplives. Kurset undersøger hvordan Smith selv og hans recirkuleringssstrategier re-aktiveres i det postdramatiske teater og eftersporer, hvilken rolle reaktiveringen af superstar-karakteren har spillet i performancekunsten og performanceteatret fra 1960erne til fx Tue Bierings re-aktivering af Hollywoodfilmen Pretty Woman i 2008. De studerende opnår kendskab til teoridannelser knyttet til disse kunstneres remediering af massemediernes normative identiteter og færdigheder i at analysere værker, der med lige dele fascination af og kritisk distance til massemedierne gør brug af massemediernes audiovisuelle arkivmateriale.
Eksamensform: HTEK03221E og hvis du har bestået den, så brug istedet HTEK03231E
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 29/11-2012



Københavns Universitet