Teoretisk emne: Dobbeltgængermotivet i litteraturen


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
ECTS points: 15 ECTS
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afd. for Litteraturvidenskab
Undervisere: Uffe Hansen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Indhold: Det er overraskende sent, at dobbeltgængermotivet dukker op i europæisk litteratur, nærmere bestemt omkring 1800. Hvorfor netop da, og hvad er det for nogle personlighedpsykologiske og idehistoriske forudsætninger, der finder deres mere eller mindre velegnede udtryk i "dobbeltgængeren"? Da motivet for anden gang blev overtaget af fiktionslitteraturen, nemlig i 1880erne, syntes baggrunden at være en helt anden. Men hvilken?
Litteratur: Jeg begynder med de umiddelbart lettest tilgængelige tekster, R.L.Stevenson, The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (!886) med sideblikke til Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray. Derefter kommer vægten til at ligge på Dostojevskij, Dobbeltgængeren (1846), med E.T.A.Hoffmann, Die Elixiere des Teufels (Djævelens eliksirer) fra 1815, Gogol, Næsen (1836) og Andersen, Skyggen (1847) i anden række. Tekstmæssigt munder det hele ud i Heinrich von Kleists noveller (1810-11), der nok får stillet spørgsmålet om personlighedens enhed skarpest.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Uffe Hansen, mail: uha@email.dk
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 26/11-2012



Københavns Universitet