Sprogteoretisk emne: Når sproget performer


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Afdeling for Litteraturvidenskab
Undervisere: Mette Thobo-Carlsen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Indhold: Undervisningen sigter mod at give den studerende kompetencer til at kunne reflektere teoretisk og metodisk over sproglige strukturer fra sætningens over tekstens til diskursens niveau samt at forholde sig konstruktivt til eget og andres skrift- og talesprog. Vi skal gennemgå centrale tekster om performativitetsbegrebet inden for primært lingvistikken, æstetisk teori, kønsstudier og kulturanalyse og reflektere over, hvordan begrebet kan anvendes til analyse af litterære tekster. Mens performativitet i løbet af de sidste ti år er blevet et bredt anvendt begreb i kunsthistorien og teatervidenskaben, er det endnu relativt nyt og ubeskrevet inden for litteraturvidenskaben og tekstanalysen. Det vil dette kursus forsøge at rette lidt op på. Analytisk fokus vil ligge på litterære værker, der eksplicit eksperimenterer med sprog, tekst og historiefortælling som en socialt situeret sproghandling og begivenhed, der tvister perspektivet på konventionelle opfattelser af identitet, køn og etnicitet (danskhed). Der vil også blive inddraget visuelt materiale (fotokunst, videoinstallation m.m.), hvor en performativ tilgang til tekst og fortælling står centralt. Gennem mundtlige oplæg og skriftlige småopgaver skal vi undervejs arbejde med retskrivning samt analysere udvalgte værker for at belyse emnerne: litteratur og sproghandling, tekst og begivenhed, tekst og kontekst, selvbiografi og performance, læsning som performativ akt m.m. Herunder vil vi diskutere idéen om ’social transformation’, der ligger implicit i et performativt orienteret sprog- og kulturbegreb, og måske komme nærmere en forståelse af, om eller i hvilken forstand litteraturen kan påvirke vores sociale virkelighed.
Litteratur: Der vil blive udarbejdet et kompendium, der indeholder teoretiske tekster af J.L. Austin, Jacques Derrida, Jonathan Culler, Judith Butler, Mieke Bal, Kristin M. Langellier, Judith Butler, Erika Fischer-Lichte, Dorothea von Hantelmann, Amelia Jones m.fl. Vi vil derudover læse danske tekster af forfattere herunder Eva Tind Kristensen, Maja Lee Langvad, Suzanne Brøgger, Mette Moestrup, Lars Skinnebach, og skimte til kunstnere såsom Jette Hye Jin Mortensen, franske Louise Bourgeois m.fl. Den studerende må meget gerne finde egne analysetekster. – Inden kursets start kan læses J.L. Austin: Ord der virker, Gyldendal 1998 samt de nye retskrivningsregler. Man er også velkommen til at konsultere min afhandling Mellem tekst og begivenhed. Selvbiografien som performativ strategi i nutidig litteratur, visuel kunst og performance, 2008, på følgende adresse, http://www.sdu.dk/~/media/9E8601861E534FBEB6F08A7111EF3EFC.ashx
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 20/12-2012



Københavns Universitet