|
Udgave: |
Forår 2013 Hum |
Årsværk: |
15 ECTS |
Institutter: |
Institut for nordiske studier og sprogvidenskab |
Undervisere: |
Lian Malai Madsen & Martha Karrebæk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum |
Formål: |
Dette kursus har to formål: dels at introducere den sociolingvistisk funderede tilgang Sproglig etnografi, dels at give de studerende færdigheder i sprognære analyser, der kan udnyttes inden for deres specifikke fagområder.
Faglige mål:
På baggrund af kurset skal den studerende kunne udføre en afgrænset, empirisk undersøgelse med et sprogligt etnografisk perspektiv.
Den studerende skal gennem undersøgelsen demonstrere:
• Beherskelse af metodiske værktøjer fra Sproglig etnografi
• Evne til at formulere og undersøge en afgrænset faglig problemstilling der kan besvares med de valgte metoder
• Evne til at inddrage faglige begreber og empiriske studier fra fagets pensum |
Indhold: |
På faget arbejder vi med etnografiske perspektiver på sproglige data inden for forskellige fagområder som fx sociolingvistik, uddannelsesforskning, kulturstudier og professionsstudier. Samspillet mellem forskning og omverden vil være i centrum for vores diskussioner. Faget tager udgangspunkt i en generel indføring i tilgangen og de metodiske værktøjer man benytter inden for den sproglige etnografi. Desuden vil vi gennem studiet af forskellige empiriske cases beskæftige os med hvordan tilgangen anvendes til fx at belyse forholdet mellem professionelle og ikke-professionelle med særlig henblik på områder som sundhedskommunikation, skolekultur, populærkultur, kulturel diversitet og socialisering blandt børn og unge i nutidens skoler samt digitale medier og skriftlighed.
Sproglig etnografi kombinerer etnografi med sproglig mikro-analyse af situeret interaktion og med overvejelser af disse to dimensioners relation til makro-sociale og diskursive forhold. Tilgangen bygger på antagelser om, at sprog og socialitet er gensidigt konstituerende, og at sprog er social og kommunikativ handling i organiseringen af kultur. Betydning er mere end udtryk for tanker og sproginternt defineret indhold, og udforskningen af andre betydningselementer afhænger dels af detaljeret analyse af sproglige og ikke-sproglige handlinger, dels af forståelsen for den videre sociale kontekst. Sproglig etnografi trækker på Ethnography of communication (Hymes 1968, 1972) og Interactional sociolinguistics (Gumperz 1993, 2003). Indeksikalitet, interaktion, multimodalitet og kontekstualisering er nøglebegreber. |
Eksamensform: |
Fri skriftlig hjemmeopgave |
Kursus hjemmeside: |
|
Sidst redigeret: |
5/11-2012 |