uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

KK, Kulturarv: fortiden for tiden


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier
Undervisere: Mikkel Bille
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Første undervisningsgang: Uge 6
Formål: BA tilvalg, 2007-studieordning, Frit emne A (fagelementkode HKKB10111E) eller Frit emne B (fagelementkode HKKB10121E)
KA-tilvalg 2008-studieordningen, Analytisk emnespecialisering A (fagelementkode HKKK03271E) eller Analytisk emnespecialisering B (fagelementkode HKKK03281E)
Indhold: Fortiden spiller en afgørende rolle for den måde, hvorpå mennesker forstår sig selv og hinanden. Samtidig med, at fremstillinger af fortiden som kulturarv kan skabe sammenhold, forsoning med tidligere tiders gerninger eller være del af et vidensprojekt, kan fortiden også danne kimen til splittelse, had og forfølgelse. Kurset giver indblik i forhandlinger af fortidens rolle i nutiden. ’Kulturarv’ dækker både den traditionelle internationale fokus på den materielle kulturarv såsom Giza-pyramiderne, men forholder sig også til mere lokale formuleringer af kulturarv samt nyere forståelser af uhåndgribelig kulturarv (dans, poesi og håndværk). Vi tager udgangspunkt i antropologiske, arkæologiske og museologiske studier af kulturarv, som sætter kritisk fokus på den kulturelle og politiske kontekst, hvori aspekter af fortiden formuleres som kulturarv - eller forbigås og ødelægges. Vi vil blandt andet gennemgå emner som arkæologiske levns inddragelse i nutidige nationale fortællinger, repræsentationen af kulturarv i turismeindustrien, museets plads i fortællingen om fortiden og den politiske proces, hvorved fortidens genstande eller traditioner opnår international beskyttelse/berømmelse gennem UNESCOs kulturarvslister. Vi vil læse tekster om selve begrebet ’kulturarv’ og teorier om dens øgede betydning. Vi tager særligt udgangspunkt i empiriske eksempler uden for Vesteuropa, såsom ødelæggelsen af Bahmyian Buddha-statuerne i Afghanistan og kulturarv i Mellemøsten og Østeuropa, men berører også Las Vegas-kopier af Ægyptens oldtid, forsoning med en Nazi-fortid i Tyskland, samt enkelte eksempler fra Danmark
Eksamensform: Se relevant studieordning på: http://komparativekulturstudier.ku.dk
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Absalon via KUnet
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 20/7-2012



Københavns Universitet