Indhold: |
Der er tale om et nyudviklet kursus, som har fokus på humanisters rolle som medskabere af værdi i virksomheder. Deltagerne opnår en basal forståelse af en virksomheds vilkår og styring i et økonomisk perspektiv, hvilket er nyttigt af flere grunde. Dels opnås en indsigt i det sprog, de begrebsrammer og den økonomiske tankegang, der kendetegner private virksomheder, som er potentielle arbejdspladser for humanister. Dels understøttes humanistiske studerende i at se og udvikle deres egen faglighed i forhold til virksomhedsøkonomien.
Der tilrettelægges et forløb igennem semesteret, hvor teori- og begrebsintroduktioner har den dominerende tyngde i starten som en fagøkonomisk rammesætning. Gradvist igennem forløbet nedtones dette til fordel for en stigende vægtning af problemorienteret, analytisk arbejde med en gennemgående casevirksomheds økonomiske virkelighed. En eller flere repræsentanter for virksomheden vil medvirke undervejs.
Det er således et centralt element i kursusforløbet, at en konkret virksomhed kommer til at udgøre en gennemgående referenceramme, og at en dialog mellem de studerende og virksomheden gradvist udvikles i takt med de studerendes forudsætninger for med-virken heri.
Der forventes en væsentlig indsats i forhold til tilegnelse af teori/nøglebegreber og en aktiv deltagelse i form af oplægsudarbejdelse, opgaveløsning, diskussionsdeltagelse etc. Undervisningen tilrettelægges som workshops hver anden uge for at give tid til en grundig forberedelse. |