Indhold: |
Undervisnings- og arbejdsformer: Undervisningen foregår som en kombination af forelæsninger og
seminarer. Forelæsningerne holdes for alle kursets studerende; på seminarerne er de studerende
fordelt på mindre hold, hvor de arbejder aktivt og selvstændigt med stoffet, bl.a. ved at diskutere
centrale temaer og tekstpassager. De studerende bidrager desuden med mundtlige oplæg,
skriveøvelser og diverse responsa, både som gruppearbejde og individuelt; på dette fagelement
vil der blive lagt særlig vægt på evnen til en mundtlig fremstilling.
Faglige mål: Prøven skal godtgøre den studerendes grundlæggende kendskab til en række væsentlige
kulturvidenskabelige og videnskabsteoretiske problemstillinger og evne til at analysere kulturelle
fænomener. Den kulturvidenskabelige viden skal indbefatte et udvalg af centrale positioner af
dels almen, dels medie- og kunstartspecifik karakter med fokus på den teoretiske udvikling efter
1900. Den videnskabsteoretiske viden skal indbefatte vigtige problemstillinger og begreber
inden for humanistisk videnskabsteori. På baggrund af denne viden skal den studerende være i
stand til at gengive og diskutere udvalgte kulturvidenskabelige problemer i deres faghistoriske
sammenhæng. Den studerende forventes at kunne identificere og diskutere de kulturteoretiske
principper for analysen af konkrete kulturelle fænomener samt perspektivere disse principper til
almene metodeproblemer inden for humaniora. Desuden forventes det, at den studerende kan
reflektere over de faglige problemstillinger i den moderne kulturteori ud fra den indsigt i almene
humanvidenskabelige problemstillinger, som er erhvervet på grundfaget. Herudover lægges der
vægt på, at den studerende kan afgrænse en problemstilling og formidle denne i en
veldisponeret, velargumenteret og korrekt akademisk form. |