uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Særligt studeret sprogpsykologisk emne: Skriftsprogets psykologi


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Undervisere: Line Brink Worsøe
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Formål: Formålet med dette kursus er at blive opmærksom på og i stand til at integrere aspekter af appel og forførelse i tekster og kan som sådan bruges til videre virke inden for kommunikation og læring. Eksamen er selvvalgte projekter der enten producerer forførende tekst med afprøvning, analyse af teksters forførende eller overtalende kraft eller materiale hvordan man lærer andre at overtale/forføre.
Indhold: Hvordan skriver man så det virker? Vi kender alle til i en given situation at skulle få andre mennesker interesserede i sin person eller interesserede i det man siger. Man kan ved øjenkontakt, gestik og kropsprog appellere til forskellige aspekter af samhørighed og derved skabe de umiddelbare nødvendige relationer til vedkommende for at vinde sympati og tillid. Ligeså kan de kropslige signaler følges af situeret tone for det talte, så man positionerer sig over for den anden på en passende måde i forhold til det givne formål for opmærksomheden. Men hvad når ens møde med den anden foregår gennem skrift. Hvordan kan man overtale og forføre en evt. læser til at være interesseret i ens person eller det man vil kommunikere?

I dette kursus tager vi fat på nogle af måder man kan forføre eller overbevise gennem skrift. Vi vil komme forbi tilknytningsteori og hvordan sociale relationer skabes som basale menneskelige egenskaber. Dertil vil vi komme ind over forskellige overtalelsesteorier og tone samt diskutere forskellen på at implementere dem på skrift frem for tale. Vi vil diskutere forskellige forførelses- og overtalelsesstrategier i forbindelse med konkrete skriftlige kommunikationer såsom jobansøgningen, netdating, onlinedebatten og det politiske manifest. Omdrejningspunktet vil være hvordan vi tilskynder andre til at reagere på vores skriv. Fokus vil således være på hvordan man kan se skrift som dynamiske kommunikative handlinger både i produktionen og i læsningen.
Litteratur: Af tekster vil bl.a. blive inddraget: Schousboe: 2007, Bowlby: 1988, Cassidy, J., & Shaver, P.: 1999, Fonagy P, Gergely G, Jurist EL, Target M (2002), Løgstrup: 1969, Gergen: 2000, Harris: 1996, Brinkmann: 2009, Dillard & Pfau: 2002, Järvilehto: 2011.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 2/11-2012



Københavns Universitet