uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Særligt studeret emne B: Postkolonialisme, køn og identitet


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Institut for nordiske studier og sprogvidenskab
Undervisere: Maja Bissenbakker Frederiksen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Undervisnings- form: Undervisningen består af forelæsninger, diskussioner og praktisk analytisk arbejde
Formål: Konkrete kompetancemål for kurset:
• Den studerende opnår kendskab til postkooniale traditioner og disses forbindelse til og relevans for kønsforskning.
• Den studerende kan anvende postkoloniale analysegreb og teorier i konkrete analyser af udvalgte kulturprodukter.
Se desuden de generelle kompetencemål i de respektive studieordninger på: http://hum.ku.dk/uddannelser/tilvalg/koensstudier/
Indhold: Baggrund og sigte:
Dette kursus tager udgangspunkt i den postkoloniale tradition og den måde, hvorpå denne har påvirket kønsstudier og formet grundlæggende dele af feministisk tænkning. Vi skal se på, hvilke kritikker postkoloniale tænkere har rettet mod den traditionelle feminisme, og hvilke nye perspektiver og tænkemåde sådanne kritiker har betydet. Kurset siger på at præsentere nedslagspunkter i feministisk postkolonial tænkning og at vise deres påvirkningshistorie for kønsforskningen. Især skal vi undersøge, hvordan sociale identitetskategorier som køn, etnicitet, race, klasse og seksualitet kan kobles til hinanden gennem begreber som fx tripple opression, intersektionalitet eller assemblage. Med udgangspunkt i konkrete analyser på udvalgt materiale skal vi se på, hvad postkoloniale feministiske begrebet kan bidrage med i analyser af forskellige kulturprodukter som fx reklamer, film, litteratur, politiske diskurser og meget andet. Blandt de teoretikere, som kurset vil komme ind på, er Angela Davis, bell hooks, Audre Lorde, Franz Fanon, Edward Said, Gayatry Spivak, Anne McClintock, Sara Ahmed og Jaspir Puar.
Tematiske spørgsmål:
Hvordan kan man metodisk-analytisk koble køn og racialisering til hinanden? Hvilken betydning har den danske postkoloniale historie for den måde etniske og racialiserede undertrykkelsesmekanismer diskuteres i Danmark dag? Hvad er de mulige relationer mellem kønnede og seksuelle ligestillingspolitikker og vestlig kolonistisk praksis? Udgør ”race” et i sig selv racistisk begreb, eller er det netop den ”raciale stilhed”, som betinger racialiserede hierarkier? Hvad indebærer det, når postkoloniale kønsforskere i stigende grad sætter fokus på hvidhed som kategori? Hvilke forskelle ”gør en forskel”?
Litteratur: Bøger som skal anskaffes:
• Kompendium – købes i kompendieudsalget ved siden af Café Mødestedet.
• Hertil kommer e-kompendium. => Se Absalon for materiale og supplerende litteratur: adgang via punkt KU.

Forslag til supplerende læsning:
• Nina Lykke: Kønsforskning (2008).
• Leela Gandhi: Post¬¬colonialism (1998).
Eksamensform: Fri skriftlig hjemmeopgave.
Se desuden studieordninger: BA og KA-tilvalg i Kønsstudier 2007-ordningen (Rev. 2008) under ”særligt studeret emne A/B”: http://hum.ku.dk/uddannelser/tilvalg/koensstudier/
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 22/10-2012



Københavns Universitet