Formål: |
Kursets formål:
- At beskæftige os med sprogbrug som kommunikativt middel i konstruktionen og forhandlingen af sociale relationer og sociale fællesskaber.
- At behandle teori i nær tilknytning til empiriske undersøgelser.
- At undersøge og diskutere forskellige tilgange til analyser af forholdet mellem sproglige praksisser, individ og sociale fællesskaber
Kursets læringsmål:
- At de studerende gennem en selvstændig undersøgelse af et afgrænset emne inden for kursets fagområder viser, at de behersker teoretiske begreber inden for nyere sociolingvistisk og kan benytte dem i empiriske undersøgelser.
- At de studerende med udgangspunkt i teorierne, vi beskæftiger os med på kurset, kan forholde sig kritisk til begreber som ´identitet`, ´gruppe`, ´sprog` og ´sted`. |
Indhold: |
Hvad er et socialt fællesskab? Hvordan konstruerer og forhandler mennesker sociale relationer og fællesskaber, og hvilken rolle spiller sproglige praksisser heri?
Det er centrale spørgsmål på dette kursus, hvor vi beskæftiger os med forholdet mellem sprog, individ og sociale fællesskaber. Vi skal se på forskellige måder at anskue sproglige praksisser, individer, sociale fællesskaber og forholdene mellem disse på inden for sociolingvistikken. Vi skal læse såvel klassiske som nye sociolingvistiske tekster, blandt andre Labov, Milroy, Blommaert og Pennycook, men da kurset overvejende er funderet i den interaktionelle sociolingvistik, fokuserer vi på nyere sociolingvistisk teori og metode. Vi skal desuden læse sociologiske og antropologiske tekster af blandt andre Goffman, Brubaker, Giddens og Vertovec. Vi skal arbejde med begreber som sted, identitet, globalisering og superdiversitet og blandt andet beskæftige os med, hvordan sociale fællesskaber er udtryk for globaliseringsprocesser. Det vil vi gøre ved at undersøge, hvordan unge bruger sproglige og andre semiotiske ressourcer fra sociale medier, såsom YouTube og computerspil, i konstruktionen af sociale relationer og fællesskaber. |