uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Skriftlig retorik


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1. semester
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling. Afdeling for Retorik
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Indhold: Formålet er at udvikle de studerendes skriftlige fremstillingsevne og sætte dem i stand til analysere, vurdere og revidere saglige skrifttekster – at gøre den studerende til en bedre skribent og samtidig en kvalitetsbevidst, konstruktiv kritiker af andres tekster. Hvad er en god artikel af vidensformidlende eller debatterende art, og hvordan skriver man den? Det er de to hovedspørgsmål der arbejdes med i teori og praksis på kurset. Med udgangspunkt i retorikkens fagtradition og begrebsapparat fra modul I giver kurset indsigt i hovedtræk af aktuel litteratur om skrivning. Der gennemgås forskellige slags tekster inden for skriftlig formidling (specielt artikler) med henblik på at analysere og vurdere kvaliteten og effekten i den konkrete situation under inddragelse af sproglig-stilistiske træk og af strukturelle og indholdsmæssige træk som komposition og argumentation. Den praktiske undervisning går bl.a. ud på at skrive så det engagerer og kan huskes, at skrive velargumenteret og forståeligt, også om komplicerede emner. Der arbejdes procesorienteret med at udarbejde og forbedre et skriftligt produkt gennem gensidig feedback. Som led i undervisningen arbejdes der i denne forbindelse med produktionen af en artikel. Den indleveres til eksamen og udgør det ene af modulets to fagelementer. Der indgår krav om aktiv undervisningsdeltagelse som forudsætning for aflæggelse af eksamen.
Eksamensform: En fri og en bunden skriftlig hjemmeopgave.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Dette modul kan kun følges af studerende der har taget modul I: Almen retorik
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 2/7-2012



Københavns Universitet