uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Specialeseminar, Film- og Medievidenskab


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum

Semester:

1
Institutter: Medier, Erkendelse og Formidling, Afd. for Film- og Medievidenskab
Undervisere: Birger Langkjær & Mette Mortensen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Indhold: Specialet må anses for overbygningsstudiets højdepunkt, en mulighed for virkelig at fordybe sig i et emne, man brænder for, på en videnskabelig måde. Et speciale er normeret til et halvt års arbejde, og det kan faktisk godt lade sig gøre. Alligevel er der så mange, som har været væsentlig længere om det, hvad der har fået regeringen til at indføre den regel, at man skal gøre specialet færdigt på 6 måneder efter det tidspunkt, man officielt starter, og at der skal udfærdiges en kontrakt herom. Dette kan virke som en spændetrøje, og det afviger meget fra tidligere praksis. Men det har dog den fordel, at specialet gøres til et mere afgrænset og struktureret forløb, som kan være en god erfaring med henblik på ens senere arbejde - det er jo helt normalt, at man vil have en afgrænset tid til en bestemt opgave, og specialeskrivningen bliver dermed en mulighed for at træne ens evne til at disponere tid og arbejdsindsats. Man kan ikke tidligt nok begynde at tænke over, hvad man kunne finde interessant og udbytterigt at skrive om. Ideen kan f.eks. komme fra et af de kurser, man gennemgår på studiet, og måske vil man ligefrem kunne have lyst til at søge læreren på det pågældende kursus som vejleder. Men det er meget vigtigt, at emnet finder en passende afgrænsning, og at der kan formuleres en relevant og holdbar problemstilling. Derefter kommer udvælgelse af materialer, analyse og fortolkning, samt formidling af resultater og perspektiver.

Kursets søger samlet set at give en indsigt i opgaveskrivningens håndværk som kan understøtte den enkeltes videnskabelige nysgerrighed. Kurset vil lægge hovedvægten på processen og udnytte mulighederne for at afprøve hypoteser, belæg og resultater på de medstuderende. Hertil kommer læreroplæg og bidrag fra gæsteundervisere. Der vil være særlig fokus på de konkrete udfordringer, som har deres udspring i 'store' og abstrakte metodologiske og videnskabsteoretiske spørgsmål: Hvilke emner egner sig overhovedet til videnskabelig analyse? Hvordan omsætter man gode, men vage idéer til præcise analytiske problemstillinger? Og hvilke slags konklusioner kan man drage ud fra hvilke materialer, belæg og teorier (og hvilke ikke)? Kurset erstatter ikke, men supplerer vejledningen fra den nærmeste fagkyndige lærer ved afdelingen. Vejlederne er inviteret til at indgå i forløbet med oplæg og kommentarer.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Der afholdes et kursus på dansk og et på engelsk
Sidst redigeret: 22/11-2012



Københavns Universitet