uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Værkanalyse: Repræsentationens grænser og aporier


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afd. for Kunsthistorie
Undervisere: Ane Bjørn, Anders Kølle og Michael Kjær
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: I forlængelse af og inspireret af nyfænomenologiens forskydninger af spørgsmålet om det synlige til spørgsmål om visualitet, virtualitet og symptom er det på et overordnet plan hensigten med kurset ”Repræsentationens grænser og aporier” at omhandle og diskutere zoner i billedkunsten og fotografiet, som umiddelbart modsætter sig et samlende og udtømmende metodisk greb. Under kunsthistoriens indflydelsesrige positivistiske og neo-kantianske diskurser, som eksemplificeret af Panofsky, eksisterer og insisterer billedet i sin materialitet og genererer bestandig betydninger og meninger, som ikke underlægger sig en enkelt deduktion. Det er således ved repræsentationens grænser, meningens genese og betydningsdannelsernes åbne horisont at kurset vil operere. Kurset orkestreres omkring en længere række af teoretiske og filosofiske tekster, som trods betydelige divergenser alle omhandler og forsøger at lokalisere repræsentationens tilblivelse. Blandt de teoretikere og tænkere som vil spille en central rolle for kurset kan nævnes Barthes, Deleuze, Nietzsche og Didi-Huberman. Teorien vil løbende blive afprøvet og anskueliggjort ud fra værkeksempler, der som nævnt spænder fra maleri til fotografi.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset er rettet mod at kunne udfylde kandidatuddannelsen i kunsthistories modul 14 ”Værkanalyse” og modul 12 ”Periode/emnestudie efter 1750” samt KA-tilvalg modul 11/13
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 28/8-2012



Københavns Universitet