Indhold: |
I en tid, hvor papiraviserne svinder ind, mens onlinejournalistikken blomstrer, og magasinpressen holder stand, er det mere relevant end nogensinde at holde sig for øje, hvem man egentlig skriver til. Faget vil starte fra bunden med journalistikkens genremæssige rødder og grundlæggende vilkår. Vi inddrager nyhedstrekant og nyhedskriterier, gennemgår og diskuterer journalistens redskaber i forhold til forskellige medier. Vi ser på den velfungerende magasinpresse og analyserer, hvordan den fungerer, og hvad den kan. Forløbet byder også på analyser af onlinejournalistik og blogs. Kulturjournalistikken kommer under luppen med udgangspunkt i Unni From og Nete Nørgaard Kristensens seneste bog om emnet, og ellers vil forløbet byde på tekster med journalistisk forskning af fx Kim Schøder, Ida Willig og Stig Hjarvard. Hele tiden har vi en målgruppetænkning i baghovedet, der tager udgangspunkt i sociologer som Bourdieu og danske Henrik Dahl. Faget kommer også til at inkludere praktiske skriveøvelser.
|