uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Journalistiske genrer og målgrupper


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1. semester
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Undervisere: Lynge Agger Gemzøe
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: I en tid, hvor papiraviserne svinder ind, mens onlinejournalistikken blomstrer, og magasinpressen holder stand, er det mere relevant end nogensinde at holde sig for øje, hvem man egentlig skriver til. Faget vil starte fra bunden med journalistikkens genremæssige rødder og grundlæggende vilkår. Vi inddrager nyhedstrekant og nyhedskriterier, gennemgår og diskuterer journalistens redskaber i forhold til forskellige medier. Vi ser på den velfungerende magasinpresse og analyserer, hvordan den fungerer, og hvad den kan. Forløbet byder også på analyser af onlinejournalistik og blogs. Kulturjournalistikken kommer under luppen med udgangspunkt i Unni From og Nete Nørgaard Kristensens seneste bog om emnet, og ellers vil forløbet byde på tekster med journalistisk forskning af fx Kim Schøder, Ida Willig og Stig Hjarvard. Hele tiden har vi en målgruppetænkning i baghovedet, der tager udgangspunkt i sociologer som Bourdieu og danske Henrik Dahl. Faget kommer også til at inkludere praktiske skriveøvelser.
Eksamensform: Anbefalet fagelement 47790313-01 Medier, æstetik og genrer
Prøveform: Fri skriftlig hjemmeopgave Bedømmelse: 7-trins-skalaen
Censur: Intern
Eller
Fagelement 47790312-01 Modtager- og brugeranalyse
Prøveform: Fri mundtlig sagsfremstilling med egenproduceret materiale
Bedømmelse: 7-trins-skalaen
Censur: Ekstern
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 15/5-2012



Københavns Universitet