Indhold: |
Med baggrund i den markante ’mediearkæologiske’ interesse, som har fundet sted inden for nyere kulturteori og medieforskning, retter dette kursus blikket og ørene mod vor digitale mediekulturs mere eller mindre fjerne teknologiske og kulturelle fortid.
Dette sker gennem en række nedslag i mediernes teknokulturelle historie – fra camera obscuraet og laterna magicaen i det 17. århundrede over daguerreotypien, dioramaet, kalejdoskopet, zoetropen, panoramaet, stetoskopet og telegrafen det 19. århundrede til de tidlige filmiske og grammofoniske medier i årene omkring år 1900. Formålet er her ikke blot at nå til en større forståelse af det enkelte historiske medie, men også mere generelt at studere mediernes funktion i og indvirkning på modernitetens historiske udvikling, inklusiv vor egen tids digitale kultur.
Ud over at give os hen til en almindelig fascination af den nyere medieteknologis mere eller mindre fjerne fortid og de mange overraskende perspektiver, der ofte åbner sig gennem studiet af de tidlige mediers indretninger og historiske tilblivelser, vil kursets fokus ligge på den medieteknologiske kulturs historiske påvirkning af sansningen og den perceptuelle opfattelse af tid og rum. Blandt de centrale tematikker, som skal behandles her, er spørgsmålet om optagelse og udsendelse af lys og lyd; skærmens arkitektur; forholdet mellem reproduktion og produktion i forskellige medier; den teknologihistoriske udviklings betydning for medieformernes æstetiske udtryk; samt de enkelte medieformer som kulturelt udtryk for deres samtid.
Nedslagene vil finde sted i form af oplæg fra underviseren og deltagerne og fælles diskussioner på baggrund af læsninger af centrale tekster inden for nyere medieforskning af blandt andre Marshall McLuhan, Jonathan Crary, Friedrich Kittler, Vilém Flusser, Siegfried Zielinski, Jonathan Sterne, Erkki Huhtamo m.fl. Kurset vil derigennem samtidig tilbyde en mere generel introduktion til mediearkæologi og historiefilosofisk funderet medieteori som et centralt spor i nyere medieforskning.
|