Indhold: |
Dette omfattende – og morsomme! – stofområde kunne vi i fællesskab studere med forskellig prioritering og organisering efter deltagernes ønsker og behov.
Man kunne forestille sig to måder at gribe emnet an på:
• som dansk litteraturhistorie i kronologisk orden (renæssancens skolekomedier – Holberg – Wessel –Heibergs, Hertz’ og Hostrups vaudeviller og studenterkomedier), hvor vi ved hver værk- og forfatterskabslæsning inddrager europæiske forbilleder og inspirationskilder
• som verdenslitteraturhistorie for danskstuderende, hvor vi (om nødvendigt i oversættelse) stifter bekendtskab med Aristofanes, Plautus, Terents, Shakespeare, Molière (+ elever), The Restoration Comedy, den romantiske komedie (Tieck m.fl.) o.m.fl.
• som litterær tradition, hvis dele mødes/genbruges/omstruktureres på bestemte måder hos den indiskutabelt betydeligste danske dyrker af genren: Ludvig Holberg.
Lad os fastlægge principperne for vores komedie-studier første gang, vi mødes! |