Medicinsk teknologisk innovation og samfund


Semesterangivelse: Forår og Efterår Kurset udbydes i blok 1

 


Udgave: Efterår 2012 Sund
ECTS points: 2.5 på eksamen
Blokstruktur: 1. blok

Semester:

1. semester, kandidat
Institutter: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Institut for Folkesundhedsvidenskab
Studieordning: 2011 kandidatstudieordningen
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Kursusleder: Henriette Langstrup, email:H.Langstrup @ pubhealth.ku.dk
Undervisnings- form: Forelæsninger og holdundevisning samt øvelser
Formål: Det er kursets overordnede formål at give de studerende indsigt i medicinsk teknologisk innovation som en historisk og samfundsmæssigt betinget praksis, der har kulturelle, politiske, etiske og juridiske forudsætninger og implikationer
Se detaljeret kursus- og eksamensbeskrivelse samt indtegningsbetingelser i den aktuelle studieordning
Indhold: Kurset består af en introduktion til teknologianalytiske teorier og disse teoriers anvendelse i specifikke analyser af medicinsk teknologisk innovation som en social proces. Der sættes fokus på historiske, kulturelle, etiske, politiske og juridiske dimensioner af den teknologiske formningsproces og samspillet mellem innovation, samfundsmæssig kontekst og brugssituationer. Gennem introduktion til teknologianalytisk teori gøres de studerende i stand til at analysere de samfundsmæssige og etiske implikationer af medicinsk teknologisk innovation og herved opnå en forståelse for de gensidige formningsprocesser mellem innovation og anvendelse. De studerende vil blive bekendte med en række metoder og strategier til belysning og håndtering af etiske implikationer af medicinske teknologier, ligesom de opnår basal viden om juridiske forhold af betydning for medicinsk teknologisk innovation af særlig relevans i forhold til sundheds-it. Endeligt er det formålet at gøre de studerende i stand til at forholde sig refleksivt og kritisk til egen praksis som teknologiske innovatører
Eksamensform: 7 dages skriftlige hjemmeopgave. Intern censur,bestået/ikke bestået
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 14/3-2012



Københavns Universitet