Formål: |
Kursets formål er at give den studerende en indføring i de centrale begreber og
problemstillinger i fagområdet menneske-datamaskine interaktion. Gennem en kombination af
forelæsninger og øvelser skal den studerende lære hvad brugsvenlighed er, hvordan
brugsvenlige systemer designes og hvordan man kan evaluere brugergrænseflader.
Kurset omhandler interaktion mellem mennesker og interaktive edb-systemer. Denne
belyses ved følgende tre hovedemner:
(a) Brugsvenlighed, dvs. spørgsmålet om i hvilket omfang et edb-system støtter brugernes
arbejde på en effektiv og bekvem måde. Herunder behandles vigtigheden af brugsvenligt
design, begreber for forskellige facetter af brugsvenlighed, teorier for menneskedatamaskine
interaktion, og de særlige udfordringer som er knyttet til design af
brugsvenlige interaktive systemer;
(b) Design, dvs. spørgsmålet om hvordan edb-systemer designes så de er brugsvenlige.
Herunder behandles analyse af brugeres arbejde, fordele og ulemper ved forskellige
interaktionsformer, opbygning af brugergrænseflader, brug af visualisering i
brugergrænseflader, og datamat-støttet samarbejde;
(c) Evaluering af brugergrænseflader, dvs. spørgsmålet om hvordan edb-systemers
brugsvenlighed kan undersøges. Herunder behandles valg af evalueringsteknikker,
udførelse af evalueringer, samt fortolkning af evalueringsresultater.
Alle tre emner vil blive behandlet både ud fra kursuslitteraturen og ved praktiske øvelser. Se detaljeret kursus- og eksamensbeskrivelse samt indtegningsbetingelser i den aktuelle studieordning |