Indhold: |
IT i undervisningen er et emne, der dukker oftere og oftere op i den offentlige debat. Politikerne efterlyser det mens universiteter, folkeskoler, gymnasier, efterskoler, ja selv børnehaver i stigende grad indkøber elektroniske gadgets, såsom iPads, til at modernisere undervisningen. Men hvordan får man mest ud af en iPad i undervisningen? Det er blot ét af mange endnu ubesvarede spørgsmål, som de digitale medier stiller til vores skoler og den måde, vi underviser på.
I kurset vil vi se nærmere på, hvordan nye medieteknologier påvirker os på andre og mere grundlæggende måder end blot via deres indhold. Vi vil studere og arbejde i praksis med en række af de digitale medier og anskue dem i forhold til de undervisningsmuligheder og -udfordringer, de stiller. Eksempelvis bliver lærerens autoritetsrolle på flere måder udfordret. Det hænger blandt andet sammen med, at børn i dag har mulighed for at opsøge information på egen hånd. Andre ofte fremførte bekymringer går på, at det flimrende digitale mediemiljø mindsker børns evne til at fordybe sig, fx i en bog.
Vi vil forsøge at komme nærmere på, hvordan nutidens børn reelt benytter medier og derudfra diskutere, hvordan man fra underviserens side kan imødekomme udfordringerne og måske endda udnytte mulighederne til at udforme en mere aktiv, individuel og engagerende undervisning.
Kurset blander teoretiske gennemgange af medievidenskabelige og mediedidaktiske begreber og perspektiver med løbende øvelser, hvor de studerende får lejlighed til arbejde med, sammenligne forskellige medier som undervisningsredskaber, samt sammensætte didaktisk funderede undervisningsforløb med digitale medier.
|