uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

E-læring - undervisning i det digitale samfund


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Undervisere: Mogens Olesen
Skema- oplysninger: 2 undervisningsgange af 3 timer pr. uge over 7 uger (uge 43-49)
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Formål: Eksaminanden:
• behersker centrale mediedidaktiske begreber
• kan analysere digitale medier ud fra deres effekter på individuelt (mikro-) plan og samfundsmæssigt (makro-) plan.
• kan anvende teoretisk og praktisk viden til at udforme et undervisningsforløb, der inddrager digitale medier
Indhold: IT i undervisningen er et emne, der dukker oftere og oftere op i den offentlige debat. Politikerne efterlyser det mens universiteter, folkeskoler, gymnasier, efterskoler, ja selv børnehaver i stigende grad indkøber elektroniske gadgets, såsom iPads, til at modernisere undervisningen. Men hvordan får man mest ud af en iPad i undervisningen? Det er blot ét af mange endnu ubesvarede spørgsmål, som de digitale medier stiller til vores skoler og den måde, vi underviser på.

I kurset vil vi se nærmere på, hvordan nye medieteknologier påvirker os på andre og mere grundlæggende måder end blot via deres indhold. Vi vil studere og arbejde i praksis med en række af de digitale medier og anskue dem i forhold til de undervisningsmuligheder og -udfordringer, de stiller. Eksempelvis bliver lærerens autoritetsrolle på flere måder udfordret. Det hænger blandt andet sammen med, at børn i dag har mulighed for at opsøge information på egen hånd. Andre ofte fremførte bekymringer går på, at det flimrende digitale mediemiljø mindsker børns evne til at fordybe sig, fx i en bog.

Vi vil forsøge at komme nærmere på, hvordan nutidens børn reelt benytter medier og derudfra diskutere, hvordan man fra underviserens side kan imødekomme udfordringerne og måske endda udnytte mulighederne til at udforme en mere aktiv, individuel og engagerende undervisning.

Kurset blander teoretiske gennemgange af medievidenskabelige og mediedidaktiske begreber og perspektiver med løbende øvelser, hvor de studerende får lejlighed til arbejde med, sammenligne forskellige medier som undervisningsredskaber, samt sammensætte didaktisk funderede undervisningsforløb med digitale medier.
Eksamensform: A) Fri mundtlig dialog med synopsis (30 minutter)
B) Fri skriftlig hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 30/7-2012



Københavns Universitet