|
Udgave: |
Efterår 2012 Hum |
Årsværk: |
15 ECTS |
Institutter: |
Nordiske studier og sprogvidenskab |
Undervisere: |
Dorte Greisgaard Larsen |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum |
Indhold: |
Dette kursus har to delmål. For det første skal vi undersøge, hvordan forskellige teoretiske retninger svarer på spørgsmålet: Hvad er en mundtlig fortælling, og hvor og hvordan identificerer vi den? Intentionen er at få tegnet et teoretisk landskab over narrativ-forskningen som den ser ud netop nu. På baggrund af dette landskab kan vi bevæge os videre til kursets andet delmål, som er at få indblik i den mundtlige fortællings mangfoldige funktioner? Vi skal bl.a. ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv forsøge at finde ud af, hvornår og hvordan vi bliver fortællere, og hvilken rolle den mundtlige fortælling spiller i barnets liv. I mere socialpsykologisk kontekst skal vi se nærmere på, hvad vi bruger vores fortællinger til i interaktion med hinanden i almindelighed, men også sat i relation til forskellige praksisfællesskaber som vennegruppen, familien og arbejdspladsen. I en personlighedspsykologisk optik vil vi også komme til at bruge tid på spørgsmålet om fortællingens funktion i det enkelte menneskes liv. Hvad er fx relationen mellem den enkelte fortalte fortælling og så vores livshistorier? Endelig vil vi komme til at beskæftige os med spørgsmål, der har et mere klinisk udgangspunkt. Hvad sker der med fortællingens form og indhold, når vi rammes af traumatiserende begivenheder eller bliver psykisk syge? |
Litteratur: |
Der vil bl.a. blive læst litteratur af Labov, Ochs & Capps, Schiffrin, Sacks, Jefferson, Bamberg, Freeman, Georgakopoulou, Ferrara, Bruner, Linde, Brockmeier, Hydén, Fivush og Neisser og Perregaard. |
Kursus hjemmeside: |
|
Sidst redigeret: |
21/5-2012 |