uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Særlig studeret emne B: "Sprog og kriser"


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
ECTS points: 15 ECTS
Institutter: Nordiske studier og sprogvidenskab
Undervisere: Gritt Overbeck
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: Kriser er alle vegne hele tiden, små som store: Finanskriser, naturkatastrofer, trafikulykker, fyringsrunder. Virksomheder og politikere kan også havne i en krise på grund af en såkaldt dårlig sag. Kurset stiller skarpt på sproget og kognitionen i forbindelse med kritiske situationer og krisekommunikation. Kurset består af tre blokke. Blok 1 er en introduktion til de sproglige og psykologiske aspekter af kriser: Hvordan påvirker krise-følelsen vores forståelse af en given situation. Hvordan kan kognitiv stress som følge af kriser sprogliggøres i form af fx debriefingmodeller? - Og hvordan fungerer debriefing ud fra et sprogpsykologisk perspektiv? Blok 2 handler om kommunikation, sikkerhed og kriser: Der analyseres eksempler på kommunikation, som - dramatisk sagt - udgør forskellen på liv og død, eksempelvis optagelser af fly-kommunikation og hospitals-kommunikation. Vi undersøger derudover de kommunikative redskaber, som man i fx fly, skibe og hospitaler bruger til at undgå fejl i kommunikation; hvornår virker de, og hvornår er de ikke tilstrækkelige? Hvilke sprogpsykologiske aspekter er der i en sproglig handling som fx "hear back", hvor en læge i en kritisk situation skal gentage det en anden læge siger, for at undgå fejl? I blok 3 flyttes fokus væk fra sikkerhedsproblematikker og over på kommunikation af kriser til tredje part. Dvs. det som forstås ved begrebet krisekommunikation. Når en myndighed eller virksomhed skal kommunikere en krise til offentligheden eller medarbejdere på en virksomhed: Hvordan planlægges og udføres kommunikationen af fx store fyringsrunder eller finanskriser? Modeller for krisekommunikation bliver analyseret i sprogpsykologisk kontekst, dvs. analyse af hvilken forståelse af krise og kommunikation, der ligger bag modellerne. Målet med kurset er at deltagerne bliver i stand til at analysere samtale og skriftlige produkter mhp. at identificere krise-træk, samt at foreslå sprogpsykologiske metoder til enten at forebygge kritiske situationer eller forslag til at kommunikere et krisebudskab.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 21/5-2012



Københavns Universitet