uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

REL, Religion, sprog og historie i Sydøsteuropa


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier
Undervisere: Selma Bukovica Gundersen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: uge 43, kompaktkursus med to dobbeltlektioner ugentligt.
Formål: 2010-ordning fagelementkode. HREB00311E, 2005-ordning Fagelementkode. HREB00181E, 2007-tilvalgsordning fagelementkode. HREB10091E/HREB10101E, KA-niveau: 2008-ordning, Relgionshistorie, fagelementkode. HRHK03661E/HRHK03671E, Religionssociologi, HRSK0343 1E/HRSK0349 1E, KA Religionsvidenskab 2008 Tilvalgsordning, fagelementkode HREK03031E, Græsk BA-tilvalg, fagelementkode HGRK03102 eller HGRK 03052, Balkan studier, BA Tema4, fagelementkode HBAB01091E, BA-tilvalg, fagelementkode HØEB10031E
Indhold: Religion, sprog og historie er blevet vigtige instrumenter i identitetspolitik i samtidens Sydøsteuropa og bruges til vidt forskellige formål: konstruktion af kollektive identiteter og fællesskaber, skabelse af samfundets sammenhængskraft, men også til promovering af had og intolerance og dermed til opretholden af konflikter, fjendtlighed, xenofobi og splittelse. Kurset vil introducere forskellige perspektiver på brug af religion, sprog og historie i Sydøsteuropa og de magtkampe omkring retten til at definere kulturel hukommelse, der kan binde borgerne sammen som et kollektiv. Vi vil diskutere, hvordan det er muligt at skabe sammenhængskraft i samfund præget af konflikter og voldelig fortid og blandt andet undersøge undervisningssystemets rolle i denne sammenhæng. Skolen, som et institutionaliseret pædagogisk felt, hvor hele befolknings identitetsdannelse formes og omformes er en vigtig arena for identitetspolitisk arbejde. Derudover vil vi diskutere, hvilke andre religiøse og politiske grupper, der spiller ind med alternativer? Hvordan bruges religion og historie som politiske argumenter? Kurset er tværfagligt og retter sig mod studerende fra religionsvidenskab, Øst- og sydøsteuropastudier, antropologi, statskundskab og historie. Flere undervisere vil med afsæt i cases fra deres egen forskning behandle temaet fra forskellige perspektiver og komme ind på følgende emner: Statsborgerskab, medborgerskab og identitetspolitik Kollektiv erindring, national historieskrivning og lokale narrativer Konstruktion af etnicitet og religiøst tilhørsforhold Udannelsesrolle i et multikulturelt postkonfliktsamfund Inklusions-, eksklusions- og diskriminations-mekanismer i samfundet
Undervisningsformen bliver en blanding af forelæsning, diskussioner i mindre grupper, korte dokumentarfilm og gæsteforelæsninger. Desuden vil vi i fællesskab gennemføre en kritisk analyse af et udvalgt empirisk arbejde indenfor dette forskningsfelt og formulere nogle etiske og samfundsrelevante dilemmaer, som karakteriserer samtidskonflikter i Sydøsteuropa.
Litteratur: Eksempler på litteratur: Maria Todorova (2009): Imagining the Balkans, Oxford: Oxford University Press. Umut Özkırımlı and Spyros Sofos (2008): Tormented by History. Nationalism in Greece and Turkey, London: Hurst.
Eksamensform: Se relevant studieordning på: http://religionsvidenskab.ku.dk
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 16/5-2012



Københavns Universitet