Indhold: |
Lytte- og læsefærdighed i forbindelse med aktuelle forhold På baggrund af aktuelle franske samfundsforhold arbejdes praktisk med de fire sprogfærdigheder, med vægt på det receptive (lytte og læse). I løbet af kurset indsamles materiale til presseportefolio, som skal godkendes af underviseren. Derudover øves små resuméer af læste tekster, hvoraf mindst et skal være godkendt af underviseren. I timerne trænes også i lytteforståelse og sidst i forløbet ville denne færdighed blive afprøvet i form af skriftlige indholdsspørgsmål i forbindelse med undervisningen. Mindre grammatik- og oversættelsesøvelser indgår i undervisningen
Grammatik
I dette kursus vil vi se på hvordan franske sætninger er opbygget. Gennem øvelser i sætningsanalyse vil vi arbejde med det franske sprogs grundlæggende syntaktiske struktur, for at se hvordan enkelte ord og ordgrupper (syntagmer) hænger sammen indbyrdes. Dertil kommer komplekse strukturer som frie prædikater og absolutte konstruktioner. Vi vil desuden beskæftige os med bøjningsmønstre (morfologi) for verber, substantiver og adjektiver. Endelig vil vi som forberedelse til de egentlige grammatiske problemfelter i modul 3 arbejde med ledsætningssyntaks med fokus på de tre overordnede ledsætningstyper (nominale, adjektiviske og adverbielle ledsætninger). Øvelser vil indgå som en central del af forløbet. Der afleveres grammatiske analyseopgaver i løbet af semestret. Undervisningen foregår på basis af en grundbog i fransk grammatik for universitetsstuderende valgt af underviseren, fx Rasmussen, J. og L. Stage (1993 eller senere): Moderne fransk grammatik, Pedersen, J., E. Spang-Hanssen og C. Vikner (1996 [1980]: Fransk Grammatik eller Nølke, H. (1997): Fransk grammatik og sprogproduktion.
Undervisningen foregår på dansk.
Fonetik
På kurset arbejder vi med problemer og regler i forbindelse med fransk udtale, blandt andet gennem opgaver og udtaleøvelser. Fokus vil skiftevis være på skrift-til-lyd-regler (ortoepiske regler) og fransk artikulation i forhold til dansk samt grundlæggende regler for liaison (overtræk) og e-caduc (svagtryksvokalen –e). En del af undervisningen foregår i sproglaboratorium. Der afleveres transskriptioner i løbet af semestret. Som grundbog anvendes Kongsdal Jensen, O. og O.Thorsen (2004): Fransk Fonetik & Fonologi (Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk). Endvidere anvendes Durousseau, I. & O. Kongsdal Jensen (1994 eller senere): Exercises pratiques de phonétique française (Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk) og Kongsdal Jensen, O. (1998 eller senere): Opgaver og eksempler til fransk fonetik (Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk).
Undervisningssprog: dansk
|