|
Udgave: |
Åbent Universitet 2012-2013 |
Studie Element Nr: |
HPÆÅ10101U |
Punkter: |
15 ECTS |
Pris: |
3.000 kr. Efter 1. maj tillægges gebyr på 300 kr |
Varighed: |
September 2012 - januar 2013 |
Institutter: |
Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Afdeling for pædagogik, Njalsgade 80, 2300 København S |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Studiesekretær, Pia Karstoft Andersen, email: karstoft@hum.ku.dk |
Andre undervisere: |
Trine Øland, mail: troeland@hum.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Ma 17-21 i 14 uger. Første gang 3/9-2012. Lokale 24.1.11 |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Åbent Universitet Humaniora Åbent Universitet 2012-2013 |
Undervisnings- form: |
Holdundervisning |
Indhold: |
Modulet handler om forholdet mellem professionserfaring, praktisk viden og teoretisk viden og inddrager forskningslitteraturen i beskrivelse og forståelse af pædagogiske fænomener. Modulet henvender sig til studerende, der er uddannet inden for uddannelser, der retter sig imod sygeplejerske-, lærer-, pædagog- og lignende professioner, og ønsker at gå videre på en kandidatuddannelse på pædagogik. På denne baggrund berører modulet spørgsmål om, hvordan professionsviden og professionserfaringer kan anvendes i teoretiske og studiemæssige sammenhænge. Undervisningen tilsigter at beskrive pædagogik som fag fra henholdsvis et praksis- og professionsperspektiv og et videnskabeligt perspektiv. I modulet åbnes der for undersøgelse og analyse af hvordan professionserfaringer og teoretisk viden kan supplere og udfordre hinanden. Endvidere åbnes der for analyser af de normative aspekter samt af den anvendelses- og udviklingsorientering, der præger den professionelle vidensproduktion. Endelig introduceres der til, hvordan man kan arbejde med udvalgte teoretiske og analytiske perspektiver på pædagogisk praksis.
Undervisningen omfatter litteraturlæsning, læreroplæg og diskussioner. Endvidere vil de studerende individuelt og i grupper arbejde med skriftlige og mundtlige øvelser under vejledning. Eksamen består af en vejledt skriftlig opgave ud fra selvvalgt problemstilling. Opgaven bedømmes bestået/ikke-bestået.
Gennemførelse af modulet og bestået opgave sættes til 15 ECTS point. Modulet kvalificerer sammen med endnu et af BA-uddannelsens moduler til 15 ECTS point til at søge optagelse på den pædagogiske kandidatuddannelse. Dette modul kan frit vælges blandt de øvrige moduler, der udbydes på instituttets BA-uddannelse i Pædagogik.
|
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: |
1. maj 2012 |
Faglige forudsætninger: |
Professionsbachelor eller anden mellemlang videregående uddannelse |
Kursus hjemmeside: |
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
27/6-2012 |