Markedsret


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Jura Bacheloruddannelsen 2012/2013
Punkter: 7,5 ECTS

Semester:

Forår
Studieordning: 2006-studieordning
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Professor, dr. jur. Jens Schovsbo og Professor, dr. jur. Caroline Heide-Jørgensen
Skema- oplysninger: Oplysninger om bl.a. læseplaner, undervisningsopgaver m.v. findes på modulets hjemmeside.
Undervisnings- periode: Hold 1: Hver torsdag og tirsdag lige uger kl. 10-12
Hold 2: Mandag og torsdag kl. 10-12
Hold 3: Hver torsdag og tirsdag ulige uger kl. 15-17
Hold 4: Hver onsdag og mandag ulige uger kl. 17-19
Formål: Konkurrence- markedsførings- og immaterialretten har i dag stor betydning bl.a. for virksomhedernes reklamer og for retsbeskyttelsen af produkters udformning og kendetegn. Samspillet mellem de forskellige regelsæt, der er underkastet en tæt EF-retlig regulering, giver desuden anledning til en række både principielle og praktiske problemstillinger bl.a. om muligheden for at kombinere forskellige regler. Faget omhandler en række problemstillinger inden for konkurrence- og markedsføringsretten – dog navnlig markedsføringsretten - og immaterialretten – navnlig ophavs-, og varemærkeretten. Efter en indledende diskussion af nogle almene problemstillinger og præsentation af de relevante regelsæt fokuseres på en række vigtige problemområder, som alle giver anledning til grænsefladespørgsmål, og som belyses tværfagligt, så som retsbeskyttelsen af forretningskendetegn, reklame og produktbeskyttelse.
Indhold: I den indledende del præsenteres de relevante love og regler, og der drøftes en række almene, tværgående problemstillinger med henblik på at give de studerende overblik over retsområdet og sætte dem i stand til at identificere de problemer, som markedsretten giver anledning til. De almene problemer omfatter bl.a. reguleringsformer- og teknikker (eneret eller generalklausul, grundrettigheder og erhvervsfrihed), brugen af EU-retlige kilder og samspillet mellem de primært lovnormerede immaterialrettigheder og de i loyalitetshensyn baserede konkurrenceretlige normer. I den efterfølgende konkrete del overføres og anvendes de almene erfaringer på konkrete problemstillinger, som alle har det til fælles, at de indeholder problemstillinger, som ligger i grænseområdet mellem flere markedsretlige specialdiscipliner, og som ofte indebærer et ”sammenstød” mellem forskellige regler og normer. De studerende vil i den forbindelse skulle identificere de relevante problemer, træffe begrundende valg om retsanvendelse og argumentere både for disse valg og for de konkrete resultater.
Kompetence- beskrivelse:
Generel målbeskrivelse for valgfag.
For at opnå karakteren 12 skal den studerende - i det omfang det er relevant for besvarelse af prøven - kunne:

- Redegøre for og forklare valgfagets teoretiske og praktiske problemstillinger
- Identificere tværgående juridiske problemer.
- Analysere tværgående problemstillinger indenfor valgfaget ud fra forskellige, relevante fagligt begrundede indfaldsvinkler.
- Argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger, foretage en kritisk afvejning af de relevante argumenter og træffe et sagligt begrundet valg for teoretiske og praktiske løsninger.
- Perspektivere valgfagets konkrete problemstillinger på en måde, der viser overblik og indsigt i valgfaget.
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.

Eksamensform: Mundtlig eksamen baseret på cases, der drøftes efter forberedelse.
Kursus hjemmeside:
Pensum: Materialesamling på ca. 300 sider bestående af domme, litteratur og regelsamling.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 8/11-2012



Københavns Universitet