uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Historisk Tema - Modul 3A - 34


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Åbent Universitet 2012-2013
Studie Element Nr: HHIÅ00341U-F13
Punkter: 15 ECTS
Pris: 3.000 kr. Efter 1. nov. tillægges gebyr på 300 kr
Varighed: Februar - juni 2013
Institutter: Saxo-instituttet, Afdeling for Historie, Njalsgade 80, 2300 København S
Studieordning: BA-uddannelsen, 2005-ordningen / Tilvalg, 2007-ordningen
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Andre undervisere: Allan Borup, e-mail: aborup@hum.ku.dk
Skema- oplysninger: On 17-21 i 14 uger (uge 6-12 + 14-20). Lokale 22.1.49
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Åbent Universitet Humaniora Åbent Universitet 2012-2013
Undervisnings- periode: Februar - juni 2013
Undervisnings- form: Holdundervisning
Formål: Modul 3A:
Område B: Valgfrit historisk tema (fagelement 34) (15 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen.
Tilvalgsstuderende: Historisk tema (fagelement 47271054) (15 ECTS)
Tilvalgsstudiet på BA-niveau, 2007-ordningen
.
Indhold: Weimarrepublikken. Det første tyske demokrati 1918-1933
Weimarrepublikkens vilkår var fra starten ekstremt vanskelige. Det første tyske demokrati var et ”improviseret demokrati”, skabt midt i det uventede nederlag i Verdenskrigen. Resultatet af dens hektiske tilblivelsesproces i 1918-1919 er blevet kaldt ”verdens mest demokratiske demokrati” med henvisning til forfatningens direkte demokratiske elementer som ”folkebegæringer” og folkeafstemninger. Så meget desto mere kritisk skulle det blive, at Weimar også kunne kaldes et ”demokrati uden demokrater”.

Talrige håndgribelige og voldsomme samfundsmæssige omvæltninger satte deres præg på republikken. Krigens millioner døde og lemlæstede, Versaillestraktaten med dens krav om landafståelser og krigsskadeerstatninger, hyperinflationen, verdensøkonomikrisen og politiske mord på bl.a. tidligere finansminister Erzberger og udenrigsminister Rathenau medvirkede til republikkens destabilisering. Men både tilblivelse og virkningen af de fleste hændelser er påvirket af, hvordan samtidens mennesker tolkede deres omverden. Derfor skal kurset i gennemgangen af centrale udviklinger, begivenheder og handlinger sætte et fokus på de forestillinger, der prægede samtiden(s Tyskland). Hertil hører ”Dolkestødslegenden”, der flyttede skylden for krigsnederlaget fra kejserriget til republikken, og viste, at selv (og især) fejlagtige forestillinger om verden kan have stor betydning; desuden ”Ånden fra 1914” og ”Gemeinschaft og Gesellschaft”; forestillinger om ”folket”; utopien om et harmonisk folkefællesskab (Volksgemeinschaft) og modviljen mod interessevaretagelse ved f.eks. partier; forestillinger om politisk deltagelse eller pasivitet. Et tyngdepunkt ligger på udbredelsen af moderne massemedier, der medvirkede til at sprede bestemte forestillinger.

Kurset skal give et overblik over politiske og samfundsmæssige udviklinger i perioden og et indblik i nogle af de vigtigste forskningsdiskussioner. At Weimarrepublikkens sammenbrud indvarslede nazisternes uretsregime har betydet, at dets historie ofte er blevet brugt som advarsel til eftertiden, og at spørgsmålet om republikkens undergang har spillet en central rolle i forskningen. Kurset skal behandle forskellige elementer til forklaring af republikkens undergang men samtidig undgå en deterministisk tilgang, der reducerer republikken til et forstadie til nazismen. Et fokus skal således være på historiens ”åbenhed” og dermed på, hvad der pegede i retning af, at republikken kunne have bestået længere og som kan forklare, at den trods alt bestod i 14 år. Centrale aktørers handlinger skal forklares og vurderes i forhold til de muligheder, de havde, og med de muligheder, de mente at have. Endelig skal karakteristiske træk ved perioden, der ikke nødvendigvis var afgørende for den politiske udvikling, behandles.

Faglige mål (ud over de generelle faglige mål i studieordningen og for studieelementet skal den studerende kunne):
• danne sig et overblik over de vigtigste samfundsmæssige og politiske konfliktlinjer, begivenheder og udviklinger i perioden
• opbygge indblik i periodens centrale tolkningsmønstre
• redegøre for og karakterisere forskellige opfattelser af demokrati og diskutere problematikker omkring demokratiets åbenhed - herunder åbenhed for antidemokratiske kræfter
Lærebøger: - Eric D. Weitz: Weimar Germany: Promise and Tragedy. Princeton 2007. (Chap. 1-5 + 9).
- Eberhard Kolb: The Weimar Republic. Translated by P.S. Falla og R.J. Park. Oxon, 2005 (2.ed.).
Tyskkyndige kan i stedet læse bogen på originalsproget med ajourført forskningsoversigt m.m.:
- Eberhard Kolb & Dirk Schumann: Die Weimarer Republik. München, 2013 (8.Aufl.).

- samt diverse tekster på engelsk, tysk og dansk.
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: 1. november 2012
Eksamensform: Se studieordning (BA 2005-ordningen)
Se studieordning (TV 2007-ordningen)
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man er tilmeldt kurset knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Åbent Universitet.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 14/1-2013



Københavns Universitet