Formål: |
2010-ordning fagelementnr. HREB00311E, 2005-ordning Fagelementnr. HREB00181E, 2007-tilvalgsordning fagelementnr. HREB10091E/HREB10101E, KA-niveau: 2008-ordning, Relgionshistorie, fagelementnr. HRHK03661E/HRHK03671E, Religionssociologi, HRSK0343 1E/HRSK0349 1E, KA Religionsvidenskab 2008 Tilvalgsordning, fagelementnr HREK03031E |
Indhold: |
Vi lever i hjernens tidsalder. Neurologiske og evolutionære forklaringer på menneskelig adfærd indtager det offentlige rum med stadig større selvfølgelighed, og yder også en betydelig indflydelse inden for human- og socialvidenskaberne. De sidste årtier har set fremkomsten af discipliner som evolutionspsykologi, litterær darwinisme, neuroæstetik, kognitiv filmteori - og ikke mindst, kognitiv religionsvidenskab, som i dag er et internationalt veletableret forskningsfelt med egne tidsskrifter (Journal of Cognition and Culture lanceret i 2001, Journal for the Cognitive Science of Religion som lanceres i 2012), lærde selskaber (International Association for the Cognitive Science of Religion, grundlagt i 2006), dedikerede forskningsinstitutioner og selvstændige uddannelser rundt om i verden, bla. i Aarhus.
At tale om et samlet ”kognitivt paradigme” er nok misvisende - dertil er feltet for spred og for heterogent. Men set under ét er der en indlysende konflikt mellem de kognitive retninger på den ene side, og andre stærke tendenser inden for human- og socialvidenskaberne på den anden – diskursteori, poststrukturalisme, postkolonialisme, feminisme og queer-teori. En konflikt som undertiden tales så kraftigt op, at enhver dialog synes umulig.
Kurset her vil tage udgangspunkt i denne konflikt, som den har udspillet sig inden for religionsforskningen og dens nabodiscipliner. Derfra vil vi læse og diskutere os gennem en række af nyere tendenser inden for feltet, og udforske mulighederne for en frugtbar, ny syntese inden for det, som undertiden kaldes tredje generations kognitionsforskning. Gennem hele forløbet vil vi lægge særlig vægt på metodologiske og praktiske spørgsmål inden for religionshistoriens og religionssociologiens genstandsfelter, dvs. hvordan de behandlede teorier kan omsættes til konkret arbejde med kilder.
Forløbet kan ses som en fortsættelse af kurset ”Kognitive religionsstudier”, som blev udbudt i efteråret 2011, men vil også fint kunne følges som et selvstændigt kursus.
|