uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Feltbiologi I, II og III (Feltbio)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 4 Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 4. blok
Fagområde: bio
Institutter: Biologisk Institut (BIO), Statens Naturhistoriske Museum (SNM)
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Bent Vismann, Biologisk Institut, tlf. 3532 1984, e-mail: bvismann@bio.ku.dk (Marinbiologi). Ulrik Søchting, Biologisk Institut, tlf. 3532 0134, e-mail: ulriks@bio.ku.dk (Terrestrisk botanik). Henrik Enghoff, Statens Naturhistoriske Museum, tlf. 3532 1067, e-mail: henghoff@snm.ku.dk (Terrestrisk zoologi). Kirsten Christoffersen, Biologisk Institut, tlf. 3532 1936, e-mail: kchristoffersen@bio.ku.dk (Limnisk biologi).
Andre undervisere: Undervisere fra Biologisk Institut og Statens Naturhistoriske Museum
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- periode: Sommerferien (uge 26-33)
Undervisnings- form: Feltbiologi I, II og III skal gennemføres af alle studerende og består af 4 delelementer:

Feltbiologi I:
Marinbiologi: 2,5 dages undervisning (ikke internatkursus) i Helsingør og København med forelæsninger, demonstrationer kombineret med feltarbejde.

Feltbiologi II:
Terrestrisk botanik: 3 dages internatkursus på Kristiansminde ved Sorø. Hold à max. 22 studerende. Består af: Feltarbejde og ekskursioner og efterfølgende bearbejdning af observationer og indsamlet materiale i laboratoriet.
Terrestrisk zoologi: 3 dages internatkursus på Kristiansminde ved Sorø. Hold à max. 22 studerende. Består af: Feltarbejde og ekskursioner og efterfølgende bearbejdning af observationer og indsamlet materiale i laboratoriet.

Feltbiologi III:
Limnisk biologi: 5 dages internatkursus på Salten Skov Laboratoriet ved Silkeborg. Hold à max 24 studerende. Består af: Foredrag, felt- og laboratorieøvelser, ekskursioner, gruppearbejde og plenumdiskussioner.

Formål: Generelle mål:
  • At indøve et basalt kendskab til forskellige vigtige organismegruppers diversitet
  • At opnå et basalt kendskab til kårfaktorer og økologi inden for de valgte miljøer
  • At praktisere teoretiske begreber opnået under kurserne Organismernes diversitet, Almen økologi og Kemi
  • At anvende gængse feltprocedurer og analysemetoder
  • At styrke faglige og sociale relationer gennem fælles øvelser og gruppearbejde
Indhold:

Feltbiologi I:
Marinbiologi:
1. dag: Formiddag: Introduktion til det marine miljø. Eftermiddag: Sejlads hvor det fysiske miljø undersøges
2. dag: Formiddag: Sejlads, hvor organismerne præsenteres. Eftermiddag: Introduktion til organismer, livsvilkår og udbredelse.
3. dag: Formiddag: Opsamling og afrunding af kurset
De to første hele dage foregår på Marinbiologisk Laboratorium i Helsingør og den sidste halve dag i København.

Feltbiologi II:
Terrestrisk botanik:
Præsentation og karakteristik af et mindre antal biotoper. Der arbejdes med bestemmelse af karplanter og indøves simple metoder til vegetationsbeskrivelse. Data fra de enkelte biotoper behandles og fremlægges sammen med en teoretisk gennemgang af biotopernes opståen og de kår (græsning, eksponering, afvanding etc.) der medvirker til biotopens nuværende udseende.
Terrestrisk zoologi:
Formålet med dette delkursus er at give de studerende kendskab til væsentlige grupper af danske dyr på udvalgte terrestriske biotoper, samt at give en introduktion til identifikation af organismerne. Som led i dette tilstræbes desuden at der opnås et grundlæggende kendskab til tilpasninger hos dyr, samt viden om faktorer, der er bestemmende for dyrenes fordeling i det økologiske system. Undervisningen er koncentreret om et mindre antal biotoper. Der indøves simple metoder til indsamling og identifikation af udvalgte dyregrupper. Desuden udføres gruppeprojekter, med fokus på udvalgte emner.


Feltbiologi III:
Limnisk biologi:
Præsentation og karakteristik af forskellige typer af søer og vandløb samt hvordan de er relateret til landskabet. Der fokuseres på vandsystemernes næringsstofforhold, betydning af de fysisk-kemiske forhold, biodiversitet, fødekædeinteraktioner, human påvirkning samt på at opnå et grundigt kendskab til organismer og metoder til identifikation. Der gennemføres simple fysik-kemiske analyser samt indsamles kvalitative og kvantitative prøver til bestemmelse af flora- og faunaforekomster. Resultaterne anvendes til at diskutere fødekædestruktur og funktion i relation til beskyttelse og bevarelse af ferskvandsystemer.

Kompetence- beskrivelse:

Feltbiologi I:
Marinbiologi:
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
  • beskrive hydrografien og sedimentfordelingen i det sydlige Kattegat og Øresund
  • beskrive organismernes livsvilkår i relation til de fysiske og biologiske forhold i området
  • beskrive udbredelsesmønstrene for udvalgte nøgleorganismer
  • beskrive generelle livsstrategier for marine organismer

Feltbiologi II:
Terrestrisk botanik:
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
  • identificere udvalgte planter på artsniveau
  • overordnet beskrive vegetationen på udvalgte terrestriske biotoper
  • beskrive de økologiske faktorer, der bestemmer plantearternes fordeling
  • beskrive planternes grundlæggende morfologiske og fysiologiske tilpasninger til de økologiske forhold.
  • foretage en basal vegetationsanalyse

Terrestrisk zoologi:
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
  • identificere udvalgte morfologiske karakterer, som hos terrestriske leddyr er væsentlige med hensyn til bestemmelse og/eller kropsfunktion/tilpasninger
  • vurdere generelle livsstrategier for terrestriske organismer belyst ved udvalgte arters morfologi og fødebiologi
  • beskrive, vurdere og anvende enkle metoder til indsamling af udvalgte terrestriske dyregrupper i felten
  • på et grundlæggende niveau anvende den gængse bestemmelseslitteratur til de terrestriske invertebrater i Danmark, og umiddelbart placere indsamlede eksemplarer i hovedgruppe
  • i samarbejde med andre studerende tilrettelægge og gennemføre specifikke indsamlingsopgaver under vejledning
  • som del af en gruppe formidle og diskutere opgavens emne og resultater i form af foredrag, udstilling eller lignende

Feltbiologi III:
Limnisk biologi:
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
  • beskrive de ferske vandes tilblivelse og betydning i naturen
  • beskrive hovedtyper biotoper indenfor rindende og stillestående vandsystemer
  • beskrive levevilkårene for dyr og planter i karakteristiske søer og vandløb
  • gøre rede for de morfologiske og fysiologiske tilpasninger dyr og planter har til akvatiske forhold herunder lys, næring, substrat og vandbevægelse
  • beskrive de generelle træk af populationsdynamikken af bentiske invertebrater i rindende vand gennem sæsonen
  • anvende operationelle metoder til måling og analyse af simple fysisk-kemiske forhold (ilt, temperatur, lys og næring)
  • analysere den biologiske samfundsstruktur og stofomsætning på et funktionelt niveau (hovedgrupper af organismer) i vandløb og søer
  • forklare sammenhænge mellem næringsstatus (trofigrad) og biodiversitet
  • formidle indsamlede resultater og kritisk at sammenholde disse med litteraturen som anvendes på kurset

Lærebøger:

Feltbiologi I:
Marinbiologi:
Kompendium (lægges på kursets hjemmeside ca. 1 måned før kursusstart). Til supplerende læsning anbefales bindet Havet i serien Naturen i Danmark, Gyldendal 2006 (kan købes med rabat i Øresundsakvariet, Marinbiologisk Laboratorium). Desuden har kursushjemmesiden en liste over relevante felthåndbøger.

Feltbiologi II:
Terrestrisk botanik:
Dansk Flora (obligatorisk), Frederiksen, Rasmussen og Seberg, 2006. Kursusvejledning på kursets hjemmeside samt Kompendium til Organismernes diversitet, planter (fra Blok 1)(obligatoriske). Husk også en lup med mindst 10xforstørrelse (obligatorisk).
Terrestrisk zoologi:
Kompendium, der sælges før kurset. Desuden har kursushjemmesiden en liste over relevante felthåndbøger, som man med fordel kan medbringe.

Feltbiologi III:
Limnisk biologi:
Kompendium kan købes i bogladen i Biocentret fra medio juni. Teoridelen skal være læst INDEN kurset. Som supplerende læsning anbefales Ferskvandsøkologi af Sand-Jensen og Lindegaard (Gyldendal).
Tilmelding: Sidste frist for tilmelding er fredag den 1. februar 2013.
Tilmeldingen foregår på særlige blanketter, som fås ved Informationen i August Krogh Bygningen samt på BIOLIV (under blanketter) fra medio januar. Tilmeldingen afleveres sammen med betaling for kurserne til Lis Møller Christensen, Biocentret, Ole Maaløes Vej 5, lokale 1-1-14.
Faglige forudsætninger: Kurser svarende til Organismernes diversitet, Almen økologi og Kemi
Eksamensform: Aktiv deltagelse samt skriftlig eksamen. Ved afslutning af hver af de sidste tre af kursets fire dele afholdes en mindre skriftlig eksamen. Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen for de tre deleksaminer. Der er intern censur.
Reeksamen: Fornyet deltagelse i en eller flere feltdele og/eller fornyet skriftlig eksamen.
Eksamen: 3 skriftlige prøver efter dele af kurset. Løbende evaluering.
Reeksamen: Fornyet deltagelse i feltdele og/eller fornyet skriftlig eksamen.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: De studerende betaler 110 kr. pr. dag for fortæring under kurserne (+ 50 kr. for linned i Salten Skov) samt sørger selv for transport til og fra feltstationerne.
Sidst redigeret: 30/10-2012



Københavns Universitet