uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Biologisk Videnskabsteori (VtBio)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 Kurset udbydes i skemagruppe A Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
ECTS points: 7,5
Point: 7,5
Blokstruktur: 3. blok
Skemagruppe: A
Fagområde: bio
Institutter: Institut for Naturfagenes Didaktik
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner:
Claus Emmeche, email: cemmeche@ind.ku.dk
Andre undervisere:
Undervisere fra de biologiske institutter og Center for naturfilosofi og videnskabsstudier.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- periode: Uge 6-15
Undervisnings- form: Forelæsninger og diskussionsøvelser.
Formål:
Biologisk videnskabsteori har som formål
  • at være det sted i bachelorstudiet, hvor den studerende får tid og redskaber til at reflektere over biologien som fag og som videnskab; og således bidrage til at styrke den studerendes interesse, nysgerrighed og forståelse af biologi som fag og forskning
  • give den studerende indsigt i videnskabsteoretiske kernebegreber, herunder de som har etisk og politisk relevans i forholdet mellem biologi og samfund; og bibringe begrebslige redskaber som kan øge både kritisk sans og evnen til at stille interessante spørgsmål
  • give den studerende et indblik i aspekter af biologiens historie og særegne karakter såvel som dens samfundsmæssige relevans, for derved at sætte den studerende i stand til at anskue faget i større sammenhæng.
  • Indhold: Se nærmere på kursets hjemmeside: www.nbi.dk/~natphil/FVT/BioVT/
    Kompetence- beskrivelse: Kompetencemål for at opnå karakteren 12:

    Studenten skal:
  • Kende til og kunne skelne mellem de vigtigste videnskabsteoretiske positioner fra det 20. århundrede og op til den aktuelle debat i dag.
  • Kunne belyse vigtige videnskabsteoretiske opfattelser med eksempelmateriale fra historiske eller aktuelle kontroverser i de biologiske videnskaber.
  • Trække forbindelseslinier mellem biologiske teorier og dominerende strømninger indenfor filosofi, samfund og religion.
  • Redegøre for forskellige opfattelser af det særegne ved biologien som naturvidenskab med en mangfoldighed af discipliner med såvel rødder i naturhistorie som eksperimentel naturvidenskab; omhandlende processer på flere organisationsniveauer; og grænsende op til såvel andre naturvidenskaber som til de humane videnskaber.
  • Analysere biologiske teorier, discipliner, paradigmer, kontroverser o.a. videnskabsrelaterede hændelser ved hjælp af videnskabshistoriske, -sociologiske, -filosofiske eller andre videnskabsteoretiske indfaldsvinkler.
  • Skelne mellem forskellige aspekter af videnskabeligt arbejde, fx de metodologiske, epistemologiske, ontologiske, institutionelle og forskningspolitiske
  • Skelne mellem forskellige opfattelser af de videnskabelige teorier som konstruktion af modeller af aspekter af virkeligheden (fx realistiske og instrumentaliske opfattelser), og den rolle, der her tillægges aspekter som klassifikation, opdagelse af mønstre, afdækning af virkemekanismer, reduktion og syntese, testning af hypoteser, prediktiv indgriben i naturprocesser.
  • Redegøre for etiske positioners betydning i vurderingen af biovidenskab og bioteknologi, og kunne analysere disses rolle i bestemte bioetiske debatter.
  • I kraft af sådanne elementer at kunne dokumentere en almen fagforståelse, der på kvalificeret grundlag tillader at diskutere biologien som en videnskab blandt andre videnskaber i et samfund, hvor videnskabeligt funderet viden på alle områder har fået voldsomt stigende betydning, og i en verden, hvor den udstrakte anvendelse af videnskabeligt funderet viden vedblivende ændrer vores livsgrundlag på godt og ondt (jævnfør det generelle formål med kurserne i "Fagets Videnskabsteori").
  • Lærebøger: Der er en lærebog ("Videnskabsteori for de biologiske fag"), som kursusdeltagerne med fordel kan skimme igennem før kursusstart, samt et kompendium med tekster og temabeskrivelser, som opdateres hvert år. Se nærmere på kursets hjemmeside: www.nbi.dk/~natphil/FVT/BioVT/
    Tilmelding: Der er tilmelding til modulerne i Blok 3 og Blok 4 i perioden 15. november - 1. december. Tilmelding sker via selvbetjeningssystemet på KUnet.
    Faglige forudsætninger: 1 års biologistudier.
    Eksamensform: Mundtlig eksamen af 15 minutters varighed med intern censur. Vurdering efter 7-trinsskalaen. Reeksamen afholdes som en 3 timers skriftlig prøve med alle hjælpemidler.
    Eksamen: Mundtlig prøve d. 8-12. april 2013.
    Reeksamen: Skriftlig prøve d. 27. juni 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Kursus hjemmeside: www.nbi.dk/~natphil/FVT/BioVT/
    Bemærkninger: På kursets egen hjemmeside vil uddybende oplysninger opdateres løbende.
    Undervisningssproget er dansk, evt. vil enkelte forelæsninger være på engelsk.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 1/11-2012



    Københavns Universitet