uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Guds-(fore)stillinger: Levinas og Kierkegaard i en form for samtale


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Åbent Universitet Teologi 2012/13
Punkter: 15 ECTS
Pris: 3000,- kr.
Varighed: Efterår 2012 (september - december)
Institutter: Søren Kierkegaard Forskningscenter
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Trine Amalie Fog Christiansen (afc@sk.ku.dk) og Pia Søltoft (ps@sk.ku.dk)
Skema- oplysninger: Mandage kl. 15-17, Vær. 319
Første undervisningsdag er mandag den 3. september 2012
Indhold: Kurset vil være en fælles undersøgelse af den betydning som ideen om Gud har i udvalgte værker/tekststykker af henholdsvis Levinas og Kierkegaard; en idé som på mange måder er ”udtalt” i begge tænkeres komplekse forfatterskaber og som samtidig netop ikke bliver udtalt - direkte, så at sige.

I hver deres historiske periode og ud fra hver deres religiøse tradition foretog Kierkegaard og Levinas distinkte opdagelsesrejser udi betydninger af den menneskelige tilværelse. I postkort-form fra disse ekspeditioner har enkelte citater ligefrem opnået slogan-form. Således er ”Selvet er et Forhold, der forholder sig til sig selv, eller er det i Forholdet, at Forholdet forholder sig til sig selv ” fra Sygdommen til Døden (1849), mens ”Den andens ansigt udtrykker oprindeligt: ’Du må ikke slå ihjel’” (lettere omskrevet) er fra Totalitet og Uendelighed (Totalité et infini 1961).

Kierkegaard og Levinas er således først og fremmest knyttet til termerne eksistens og etik. Fælles for dem begge er dog tillige, at de vedholdende og vedvarende (og man fristes til med Kierkegaard at sige: gentagende) undersøgte og re-definerede ”det religiøse,” og det endog i historiske kontekster, hvor det meningsfulde i at tale om (en onto-teologisk og/eller personlig) Gud på forskellig vis var blevet yderst tvivlsomt (post-Hegel, post-Nietzsche, post-Auschwitz, post-Shoah). For Kierkegaard og Levinas synes spørgsmålet dog ikke så meget at være om det giver mening at tale om Gud. Spørgsmålet lyder snarere hvilken Gud kan der være tale om, og hvilken betydning gives der med den (umulige) tale om Gud. Problematikken er således også en metodologisk spørgen, nemlig: Hvorledes kan der tales om Gud, når det er umuligt?

Den religiøse interesse skal dog ikke forveksles med ortodoksi eller dogmatisk docering. Udforskningen af ideen om Gud hos Levinas og Kierkegaard må frem for at være apologetisk snarere siges at være aporetisk. Gennem fælleslæsning af disse tænkeres flertydige, betydningsrige og drilske tekster vi vil efterfølge sporet af de guds-forestillinger, som er svære at overse, og som dog samtidigt synes at være (mindst) lige så vanskelige at få hold om. Den sidste vanskelighed er bestemt ikke en tilfældighed, og er således netop en udfordring til medlæsere på dette kursus. Nye såvel som mere erfarne læsere af begge eller én af disse tænkere bydes hermed velkommen.

Vi vil gennem kurset beskæftige os med

- forholdet mellem det etiske og det religiøse
- forholdet mellem ideen om Gud og den menneskelige eksistens, med særligt henblik på en reformulering af den såkaldte triangulære relation af selv/subjekt, den anden/næsten og Gud/det uendelige.
- forholdet mellem den den kristne og jødiske tradition (omend sådanne næppe kan omtales i ental).
- “præpositionelle betydnings-relationer”; hvilken mening gives der i forhold såsom at være foran Gud, fra Gud, i Gud og – særligt – efter Gud.

Eftersom de fleste af Levinas’ værker endnu ikke forefindes i en dansk oversættelse, er det nødvendigt at kunne læse engelske (eller alternativt franske) tekster.

Tilmelding: ÅU Ansøgningsskema
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: 1. juni 2012
Eksamen: Kravene for emnekursus er: a) aktiv deltagelse (75% af afholdte timer dokumenteret ved protokol); b) pensum i et omfang af 1200-1500 sider; c) udarbejdelse af en skriftlig hjemmeopgave, der har et omfang af ca. 12-15 sider og baseres på 500-750 sider litteratur efter aftale med faglæreren. Opgavebesvarelsen bedømmes af læreren. Der gives bedømmelsen Bestået/Ikke bestået.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 24/7-2012



Københavns Universitet