uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Hvorfor holder vi gudstjeneste? Modeller for en teologisk teori om gudstjenesten


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Åbent Universitet Teologi 2012/13
Punkter: 15 ECTS
Pris: 3000,- kr.
Varighed: Efterår 2012 (september - december)
Institutter: Afdeling for Systematisk Teologi
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Lektor Bent Flemming Nielsen, bfn@teol.ku.dk
Skema- oplysninger: Tirsdage kl. 15-17, Aud 8
Første undervisningsdag er tirsdag den 4. september 2012
Indhold: Med udgangspunkt i Jones, Wainwright (et. al.) The Study of Liturgy. Revised Edition. Oxford University Press 1992 (og senere) vil kurset gennemgå en række af liturgikkens grundlægende problemstillinger, bl.a. teologi og ritual, træk fra liturgiens historie, handling og mening, nadver, kirkeår. Undervejs vil læsningen blive suppleret med gennemgange af klassiske tekster fra oldkirke, middelalder, reformation og nyere tid. Kurset søger at indkredse gudstjenestens kultiske aktivitet som en ordnet og strategisk iscenesat overskudshandling, der overbyder ordinære handlingers mål og intentioner, hvilket paradoksalt nok udmønter sig i erfaringer af dyb meningsfylde hos de involverede deltagere. Et ganske særligt problem rejser sig vedrørende fortolkningen af reformationstidens gudstjenesteordninger, som har præget dansk liturgisk historie dybt. Den reformatoriske forståelse af gudstjenesten som kommunikation og forkyndelse ’løser’ på den ene side en række traditionelle problemstillinger, som knytter sig til gudstjenesten. Men samtidig rejser den nogle nye, som især kommer til syne i en tid som den nuværende, hvor tilliden til sproget og ordets magt er sat under pres af en uoverskuelig, labil og hastig informationsstrøm. Hvilken mening giver gudstjenesten i denne situation?
Tilmelding: ÅU Ansøgningsskema
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: 1. juni 2012
Eksamen: Kravene for emnekursus er: a) aktiv deltagelse (75% af afholdte timer dokumenteret ved protokol); b) pensum i et omfang af 1200-1500 sider; c) udarbejdelse af en skriftlig hjemmeopgave, der har et omfang af ca. 12-15 sider og baseres på 500-750 sider litteratur efter aftale med faglæreren. Opgavebesvarelsen bedømmes af læreren. Der gives bedømmelsen Bestået/Ikke bestået.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 24/7-2012



Københavns Universitet