uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Videregående Matematikdidaktik (DidMatV)


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 1 Kurset udbydes i skemagruppe A Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 1. blok
Skemagruppe: A

Semester:

Efterår
Varighed: 9 uger
Institutter: Institut for Naturfagenes Didaktik.
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Carl Winsløw, Institut for Naturfagenes Didaktik, tlf. 35 32 04 33, email: winslow@ind.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- form: 3 timers forelæsninger og 3 timers øvelser per uge i 7 uger. De sidste to uger erstattes forelæsningerne af individuel projektvejledning. I kursets uge 1-5 arbejdes (ved forelæsninger og øvelser) med teori og opgaver på basis af udvalgt litteratur, og dette arbejde fortsættes i uge 6-7 med supplerende tekster. I uge 1-5 skal alle studerende gennemføre mindst to mundtlige oplæg vedr. aftalte, udleverede emner. I uge 6-7 arbejdes under vejledning med et selvvalgt projekt, individuelt eller i grupper, som tager udgangspunkt i dele af den læste litteratur. Der kan i projektarbejdet indgå kortere observations- eller interviewforløb i en undervisningsinstitution udenfor universitetet. Arbejdet resulterer i en projektrapport, som afleveres i uge 9. Ved grupperapporter skal de studerende sikre at der kan foretages en individuel bedømmelse af deltagerne.
Indhold: Kurset falder i to dele, en teoretisk del og et mindre selvstændigt projekt. Den teoretiske del sigter på at introducere den studerende til et udvalg af nyere matematikdidaktiske teoridannelser og metoder, herunder sådanne som vedrører
  • Teorien om didaktiske situationer i matematik
  • Kognitive og semiotiske aspekter af matematiklæring
  • Antropologisk analyse af undervisningen og dens genstand
  • Teorien om instrumentering (vedr. IT i matematikundervisningen) Den praksisrettede del består af et mindre projektarbejde, hvor den studerende – under anvendelse af en eller flere af de nævnte teoretiske perspektiver – kan fordybe sig i en selvvalgt problemstilling vedr. matematikundervisning på (typisk) sekundært niveau.
  • Kompetence- beskrivelse: Den studerende skal tilegne sig grundlæggende redskaber til analyse og design af undervisningssituationer i matematik, specielt mhp. det gymnasiale niveau. Den studerende skal gennem indføringen i visse centrale matematikdidaktiske teoridannelser gives forudsætninger for at orientere sig i den nyere forskning om matematikundervisning. Samtidig skal den studerende, gennem projektarbejdet, vinde dybere indsigt inden for et selvvalgt område, herunder erfaring med mere selvstændigt arbejde i området.
    Målbeskrivelse: Den studerende skal ved kursets afslutning kunne
    - arbejde selvstændigt med elementære matematiske emner under brug af relevant matematikdidaktisk teori
    - gøre rede for anvendelsesområder, sammenhænge og forskelle mellem de i kurset behandlede teorier, diskutere andres brug af disse, og forholde sig reflekteret til egne valg af teoretisk perspektiv
    - identificere og analysere en problemstilling vedr. undervisningsfaget matematik mhp. at give den en præcis formulering indenfor rammerne af en relevant matematikdidaktisk teoridannelse
    - gennemføre en teoretisk og metodisk velfunderet matematikdidaktisk undersøgelse af en sådan problemstilling, herunder opsøge og forholde sig til relevant matematikdidaktisk litteratur.
    Tilmelding: Kursus- og eksamenstilmelding og afmelding sker på KUnet. Tilmelding skal ske i perioden den 15. maj – 1. juni 2012. For perioden for rettidig framelding henvises til Det naturvidenskabelige fakultets fælles uddannelsesregler kapitel 4 §4 og eventuelle tilføjelser til disse.
    Faglige forudsætninger: DidG eller tilsvarende samt mindst 1 års studier i de matematiske fag på mindst bachelor niveau.
    Eksamensform: Afsluttende prøve med intern censor og karakter givet for den afsluttende projektrapport. Reevaluering: Samme som ordinær evaluering.
    Eksamen: Aflevering af projektrapport den 1. november 2012. Reeksamen: Aflevering af projektrapport den 31. januar 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Pensum: Fastlægges løbende.
    Undervisnings- sprog: Kun engelsk
    Sidst redigeret: 11/9-2012



    Københavns Universitet