uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Videregående Naturfagsdidaktik (DidNatV)


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 2 Kurset udbydes i skemagruppe C Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 2. blok
Skemagruppe: C

Semester:

Efterår
Varighed: 9 uger
Institutter: Institut for Naturfagenes Didaktik
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Robert Evans, e-mail: evans@ind.ku.dk
Andre undervisere: Lene Møller Madsen, e-mail: LMMadsen@ind.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- periode: Fra november 2012 til januar 2013
Undervisnings- form: Workshops, gruppearbejde og undervisningsøvelser. Da kurset baserer sig udelukkende på disse aktiviteter og afsluttes med en eksamen, hvor du skal undervise en gymnasieklasse, må deltagelse i fuld skemablok (1½dag pr. uge) påregnes.
Indhold: I kurset arbejder vi med de naturvidenskablige fag didaktik indefor gymnasiets fagrække, dvs. geografi, biologi, fysik og kemi.
  • Læringsteori: Kontruktivisme med speciel fokus på inquiry
  • Læringsmål og målbeskrivelser
  • Feltarbejde og eksperimentel arbejde
  • Alternative conceptions
  • Differentieret undervisning
  • Læring i uformelle miljøer
  • Kompetence- beskrivelse: Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne: Anvende læringsteori i relation til nedenstående opgaver indenfor gymnasiets natuvidenskablige fagrække inklusive datalogi:
  • Planlægge og gennemføre inquiry-baseret undervisning
  • Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb
  • Tilrettelægge og organisere eksperimentelt arbejde samt feltarbejde
  • Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
  • Tilrettelægge læring i uformelle miljøer i kombination med læring i formelle miljøer
  • Analysere og afhjælpe elevers forståelsesproblemer (alternative conceptions)
  • Lærebøger: Lawson, Anton E. (2010). Teaching Inquiry Science in Middle and Secondary Schools. Sage Publications Ltd., London.
    Tilmelding: Der er tilmelding til kurserne i Blok 1 og Blok 2 i perioden 15. maj - 1. juni 2012. Tilmeldingen sker via selvbetjeningssystemet på www.kunet.dk.
    Faglige forudsætninger: Bestået kurset i DigG samt en bacheloreksamen fra et af de naturvidenskablige fag
    Eksamensform: Løbende evaluering (40 %) med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering (60%). Den løbende bedømmelse af de studerendes eget skriftlige og praktiske arbejde sker efter 7 trins-skala. De studerende laver fire opgaver, som vægter i alt 40%. Den afsluttende eksamen består af en autentisk undervisningssituation, en indleveret undervisningsplan med tilhørende kort forsvar samt en samtale med eksaminator og censor. Der gives en helhedsbedømmelse, som tæller for 60% af den samlede karakter, for hele den afsluttende eksamen efter 7-trinsskalaen. Intern censur.
    Reeksamen: Samme form som ordinær eksamen.
    Eksamen: Løbende evaluering med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering. Reeksamen: Samme form som ordinær
    Kursus hjemmeside:
    Pensum: Fastlægges i uge 4 af undervisningsforløbet
    Undervisnings- sprog: Dansk og et andet fremmedsprog
    Sidst redigeret: 11/9-2012



    Københavns Universitet