uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Sprogpsykologisk formidlingsteori og praksis


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Undervisere: Line Brinck Worsøe
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: Kurset handler om skriftlig og mundtlig formidling i sprogpsykologisk lys. Der inddrages eksempler fra offentlig formidling såvel som personlig formidling. Kursets faglige omdrejningspunkt er situationsforankret forståelse og forståelighed. Hvordan afdækker man situationens krav, og hvad er betingelserne for god formidling? Ud over tekstlæsning og diskussion heraf, vil der være diskussion af mundtlige og skriftlige formidlingssager. Kurset er baseret på de studerendes oplæg, gruppearbejde samt underviserstyret opsamling i plenum.
Litteratur: Preben Septrup & Pernille Fruensgaard Øe (2010): Tilrettelæggelse af information - kommunikations- og kampagneplanlægning, Gyldendal Akademisk: Kbh. Leif Becker Jensen (2001): Den sproglige dåseåbner, Roskilde Universitetsforlag: Roskilde Jesper Hermann (2011 - kommer): Mennesket i Sproget, Gyldendal Faglitteratur: Kbh.
Eksamensform: Eksamen foregår enten som mundtlig synopsiseksamen eller ved aflevering af skriftlig hjemmeopgave. Kurset sigter mod at være produktbaseret. Det forventes at den studerende forfølger en faglig interesse som præsentation af produktet til eksamen baseres på.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: http://www.sprogpsykologi.ku.dk/studieordninger/uploads/Sprogpsykologi_BATV_2007_justeret_2008_justeret_2009.pdf/
Sidst redigeret: 21/5-2012



Københavns Universitet