uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

OB - Modul 7, Voksenlæring og kompetenceudvikling


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Afd. for Pædagogik.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: Kurset sætter fokus på vidensamfundets mytologisering af kompetenceudvikling og livslang læring og de menneske-, samfunds- og uddannelsessyn, den knytter sig hertil på det voksenpædagogiske område: Hvad betyder det, at ’det gode liv’ i stigende grad identificeres livslang (selv- og) kompetenceudvikling på arbejdsmarkedet? Og hvilke problematikker og muligheder er forbundet hermed for pædagogikken som videnskab og professionel praksis?

Kurset former sig dels som en kritisk samtidsdiagnostisk eksamination af begreberne om kompetenceudvikling og livslang læring og deres tilsynekomst i tilknytning til en bestemt idealforestilling om voksenuddannelse. Dels som en metodisk-teoretisk diskussion af, hvordan de lader sig analysere i en konkret pædagogisk sammenhæng med henblik på den studerendes selvstændige arbejde med en personlig eksamenscase.

Kurset tager udgangspunkt i en begrebshistorisk overflyvning en række af de myter om læring om kompetenceudvikling, der knytter sig til forestillingen om vores samtid som et videnssamfund. Vi skal bl.a. se på de idealforestillinger om voksenuddannelse, som aktuelt kommer til syne i overordnede policystrategier som fx Bologna-processen, Lissabon-strategien. Og vi skal se på, hvordan disse strategier (bl.a. via brugen af internationalt kompatible kvalifikationsrammer) er blevet omdrejningspunkt for en bestemte type evaluering og styring, som medvirker til at promovere et bestemt menneske-, samfunds- og uddannelsessyn. Vi skal derefter se på, hvordan der med HRM-litteraturen som forbillede hermed tegner sig en ny sammensmeltning af pædagogik, (arbejdsmarkeds)politik og ledelse. Og vi skal endelig i den sidste del af kurset beskæftige os med nogle af de konkrete problemstillinger, som dette kan tænkes af medføre for pædagogikken som professionel videnskab i et samfund, hvor stadig flere pædagogikuddannende kommer til at beskæftige sig med kompetenceudvikling af voksne.

Undervisningen strækker sig over 10-12 gange af 2-4 timers varighed, og er baseret på lærer- og studenteroplæg, diskussion og selvstændigt gruppearbejde. Undervisningen i den sidste del af kurset er tilrettelagt sådan, at det bliver muligt at udvikle og drøfte den personlige eksamenscase med feed back fra medstuderende.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 30/3-2012



Københavns Universitet