uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

OB - Modul 1 - Pædagogik som videnskab


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15

Semester:

1
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Afdeling for Pædagogik
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: Kursets formål er at arbejde med udvalgte traditionelle og aktuelle positioner indenfor pædagogik som videnskab. Med afsæt i gæsteforelæsninger fra forskere samt tekstlæsning og diskussioner undersøges det hvordan opdragelse, undervisning, uddannelse og læring er udfoldet som forskning og videnskab historisk og aktuelt. Hvilken vidensproduktion bliver mulig i spændingsfeltet mellem udvalgte teoretiske tilgange og forskningsmæssige praksisformer? Hvad er forholdet mellem foreskrivende og analytisk-beskrivende ambitioner for at bedrive pædagogik som videnskab? Og hvordan afgrænser og begrebsliggør forskellige typer forskning pædagogik som videnskabelig disciplin og objekt for forskning?

Udgangspunktet er analyse og diskussioner af eksempler på praktiseret pædagogikvidenskabelig vidensproduktion som afsæt for at arbejde med spørgsmål af videnskabsteoretisk og metodologisk art. Kurset bygger her videre på og inddrager de studerendes grundforudsætninger af videnskabsteoretisk og forskningsmæssig karakter fra bacheloruddannelsen, herunder bachelorprojektet og erfaringer fra egen undersøgelsespraksis. Kurser søger således at bygge bro mellem bacheloruddannelsens arbejde med et indledende overblik over videnskabsteoretiske positioner samt dens introduktion til at undersøge pædagogiske problemstillinger – og kandidatuddannelsens dyberegående fokus på undersøgelses- og forskningspraktikker. Herunder udvikling og begrundelse af den studerendes pædagogikvidenskabelige interesser. Kurset danner dermed ramme om de studerendes selvstændige arbejde med at grave sig dybere ned en udvalgt problemstilling knyttet til at bedrive pædagogik som videnskab og udvalgte former for pædagogisk forskning.

Undervisnings- og arbejdsformer: Forelæsninger samt holdundervisning med oplæg fra underviser og gæsteforelæsere, studiegruppearbejde, studerendes fremlæggelser og opponentvirksomhed, studiegruppearbejde, gruppe- og holddiskussioner og gennemførelse af 1-2 øvelsesopgaver"
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 30/3-2012



Københavns Universitet