uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

OB - Modul 5, Socialisering, opdragelse og uddannelse


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15

Semester:

1 semester.
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: Modul 5: Socialisering, opdragelse og uddannelse – et studie i statsdannelsesprocesser gennem pædagogisk arbejde, i et komparativt perspektiv

Den studerende skal i dette modul opnå kompetence i at identificere, analysere og diskutere væsentlige historiske og aktuelle forhold samt teorier vedrørende socialisering, opdragelse og uddannelse. Dette vedrører viden om samspillet mellem hierarkier, magt og dominansforhold og de formelle og uformelle strukturer, som socialisering, opdragelse og uddannelse er indlejret i.

Udgangspunktet for kurset vil være, hvordan forskydninger i det pædagogiske arbejde præger en bevægelse i den danske stats transformation: fra den universelle velfærdsstats interventionsformer, med fokus på civiliseringen af alle i tiden efter 2. verdenskrig, til den neoliberale stats disciplinære og moraliserende interventioner overfor afgrænsede målgrupper som f.eks. ”de kriminelle” og ”de fremmede” (Pedersen, 2011; Waquant, 2009). Med inspiration fra Emile Durkheims pædagogiske sociologi fokuseres der på, hvordan opdragelsesinstitutioner får til opgave at skabe solidaritet i et differentieret samfund via relationsarbejde mellem stat og familie/civilsamfund (Durkheim, 1957). Inspireret af Luc Boltanski og Laurent Thévenot (1991) videreudvikles Durkheims forståelse af opdragelsesarbejdet ved at fokusere på, hvordan interventionsstrategier etableres og legitimeres i samfundsmæssige prekære situationer med henvisning til skiftende universelle principper. Formålet vil være at afdække komplekse mekanismer og processer i statens arbejde med at identificere, civilisere og disciplinere udvalgte målgrupper for intervention og blotlægge forbindelserne til ændringer i det pædagogiske arbejde fra et fokus på demokrati, dialog og solidaritet til et øget fokus på individets valgfrihed og ansvarlighed. Komparative tilgange og perspektiver indgår løbende i kurset i form af på den ene side en analysestrategi og afnaturalisering af dominerende forskels- og lighedskonstruktioner. På den anden side i form af en teoretisk informeret og eksplorativ teoriudviklende komparation (Lamont & Thévenot, 2000). Der lægges op til løbende ventilering af studerendes egne arbejder med empiri, tekst, problemfelter og andet.

Litteratur: Litteratur – i uddrag: Boltanski, L. og Thévenot, L (1991): On justification. Economies of Worth. Princeton: Princeton University Press. Durkheim, E. (1957): Professional Ethics and Civic Morals. Great Britain: Routledge & Kegan Paul. Lamont, M. & Thévenot, L. (eds.) (2000): Rethinking Comparative Culutral Sociology. Repertoires of Evaluation in France and United States. Cambridge: Cambridge University Press.
Pedersen, O.K. (2011): Konkurrencestaten. København: Hans Reitzels Forlag.
Waquant, L. (2009): Punishing the poor. The Neoliberal Government of Social Insecurity. Durham and London: Duke University Press.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 30/3-2012



Københavns Universitet