uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Medieret selvfremstilling


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
ECTS points: 15 ECTS
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Undervisere: Mie Femø Nielsen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Undervisnings- form: Kurset er tilrettelagt, så alle deltagere bliver aktive medskabere af et dynamisk og refleksivt læringsrum. Man kan roligt forvente at få travlt, lære fantastisk meget, få venner for livet og have det supersjovt imens. Studenteroplæg og øvelser på kurset er teambaserede. Det samme gælder kursets tilknyttede casearbejde. I løbet af kurset vil blive arbejdet med en større fælles case, hvor deltagerne skal deltage i teambaseret arbejde om brandingstrategi, kampagnetilrettelæggelse osv. Formålet er at opnå stærk integration af teori og praksis. Man kan ikke blive dygtig til at arbejde med kommunikation blot ved at læse og diskutere. I undervisningsforløbet vil indgå ekskursioner til aktører blandt virksom¬heder, kommunikations¬konsulenter, medier og interesseorganisationer – måske hos en tidligere deltager i kurset, som nu sidder i et spændende komm-job.
Indhold: Kan man brande en aktivist? Hvad er det dagsordensættende spil? Hvorfor er virksomheder så optaget af at demonstrere socialt ansvar? Kan man lave spin i den gode sags tjeneste? Det er nogle af de spørgsmål, som vil blive rejst, og besvaret, i løbet af dette kursus i strategisk kommunikation.

Kurset beskæftiger sig med at sætte dagsorden, få sit budskab igennem og gøre en god figur. Der vil blive lagt vægt på at træne den studerende i den kommunikationsstrategiske tænkning.

Emnemæssigt vil vi beskæftige os med branding, storytelling, identitets¬konstruktion, troværdighed, stakeholder¬relationer, public relations, social ansvarlighed, issues management, krisekommunikation, offent¬lighed og legitimitet, politisk kommunikation, spin, agenda setting, målgrupper, segmentering og kampagnetilrettelæggelse.

Professionelt lægger kurset op til fremtidigt arbejde med strategisk kommunikation, græsrodsarbejde, kampagnetilrettelæggelse og pressehåndtering. Dette kursus er et af de kurser på KUA, der mest direkte har konsekvenser for de studeren¬des senere karriere, da alt stoffet og samtlige øvelser har direkte relevans for praktisk arbejde med kommunikation i virksomheder, offentlige organisationer, på bureauer og i organisationer/bevægel¬ser/partier.
Litteratur: På grund af det komprimerede forløb med hele seminardage vil der være forberedelse til første undervisningsgang. Inden første undervisningsgang forventes bogen Strategisk kommunikation (Mie Femø Nielsen, Akademisk Forlag, 2010) læst. Yderligere forberedelse til første undervisningsgang vil fremgå af kursets intranet (kursusrum på Absalon).

Der vil være en del forberedelse til hver seminardag, og arbejde med casen udenfor seminardagene, men der er indlagt tid til dette i semestret, da der typisk er 2-3 uger mellem hver seminardag.

Et overordentligt spændende kompendium ligger klar ved udgangen af juni, så forberedelse inden første undervisningsgang kan nås. Dertil må forventes anskaffelse af et par bøger, samt download af tekster fra kursets rum på Absalon.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 3/9-2012



Københavns Universitet