uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Indføring i sprogpsykologi for indskrevne KA-studerende


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Undervisere: Søren Beck Nielsen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Undervisnings- form: Forelæsning, gruppearbejde, oplæg og diskussion.
Formål: Faget er en indføring i sprogpsykologi som en tværfagligdisciplin der integrerer sproglige og psykologiske perspektiver med hinanden. Indføring i sprogpsykologi har karakter af grundfag og er et studiemæssigt krav for studerende på kandidatuddannelsen på sprogpsykologi.
Indhold: Kurset er delt op i seks blokke. Blok 1 og 6 er henholdsvis indledning og afslutning, sidstnævnte med opsamling og snak om eksamen. I midten er der fire blokke: • Blok 2) handler om sammenhængen mellem individet og sprogbrugen. Her læser vi personligheds- og socialpsykologiske tekster. Vi diskuterer teorier som placerer sproget som en forudsætning for dannelsen af personlighed, som bruger sproget til at forsøge at indfange personlighedstyper, som beskriver hvordan sproget bruges til at konstruere situationstilpassede personligheder og endelig teorier som hævder at personlighed ikke er andet end sproglige konstruktioner. • Blok 3) handler om sproget. Først skal vi diskutere dialogisme som et sprog- og kultursyn der harmonerer med et psykologisk perspektiv. Dernæst skal vi diskutere pragmatik som en sprogvidenskabelig disciplin der bl.a. forsøger at studere hvordan sproget bruges til at pleje sociale relationer med. Endelig skal vi diskutere multimodalitet som en udvidet sprogopfattelse der også tæller gestik, mimik, blikfang, bevægelse og brug af genstande. • Blok 4) handler om forståelse. Vi skal med William James’ psykologi på den ene side, og Alfreds Schutz’ psykologiske fænomenologi samt Harold Garfinkels sociologiske ethnometodologi på den anden side diskutere hvordan det kan være at vi har så svært ved at forstå hinanden, men at vi alligevel plejer at forstå hinanden i et tilstrækkeligt omfang. • Blok 5) handler primært om tilegnelsen af sprog og andre kulturbærende elementer, og om hvordan disse elementer påvirker vore tankemønstre og omgangsformer. Vi tager udgangspunkt i udviklings-, kultur- og narrativpsykologi.
Litteratur: Vi vil diskutere udvalgte kernetekster af og om bl.a.: Mead, James, Schutz, Garfinkel, Bakhtin, Linell, Tomasello, Vygotski, Bruner, Goodwin, Kendon, Grice, Leech, Eysenck, Goffman, Gergen, Potter og Edwards.
Faglige forudsætninger: Studieelementet udbydes som minimumkrav af kandidatuddannelsen i sprogpsykologi
Eksamensform: Fri skriftlig hjemmeopgave
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 3/8-2012



Københavns Universitet