uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Stat, familie og barn


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i skemagruppe A2

 


Udgave: Jura Kandidatuddannelsen 2012/2013
ECTS points: 10 ECTS
Punkter: 10 ECTS = 1/6 årsværk
Point: 10 ECTS
Skemagruppe: A2

Semester:

Efterår
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Fagansvarlig: Annette Kronborg
Andre undervisere: Docent Annette Kronborg
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Jurdiske Fakultet (kandidat) Jura Kandidatuddannelsen 2012/2013
Undervisnings- periode: Hver torsdag 13-15 og tirsdag 10-12 lige uger
1. undervisningsdag: Torsdag d. 6. september 2012
Formål: ”Familien er samfundets naturlige og fundamentale enhedsgruppe og har krav på samfundets og statens beskyttelse” lyder FN’s verdenserklæring om menneskerettighederne artikel 16, stk. 3, fra 1948. Bag bestemmelsen ligger en harmoniforestilling om familien. Siden 1948 har der fortsat fundet en individualisering sted af familien, som har rykket ved harmoniforestillingen til fordel for, at forældre lige så vel kan leve konfliktfyldt. Retligt set har dette indebåret en begrebsudvikling i dansk ret inden for forældreskab i form af forældremyndighed, bopæl og samvær, som tilsammen regulerer forældres individuelle forhold til deres fællesbørn. Herved har der både fundet en mere indgående regulering sted af familien ved at beskytte begge forældres rettigheder og en mindre indgående regulering sted, for så vidt som friheden til at stifte familie uden for ægteskab og uden at bo sammen er retligt accepteret. Familier konsolideres i dag typisk ved, at et barn fødes. Tidligere var indgåelse af ægteskab afgørende. Denne udvikling er afspejlet i en retsgrundsætning om barnets bedste. Væk er de tidligere retlige kategorier – inden for og uden for ægteskab - og i stedet er kommet en differentiering af forældrepar på grundlag af barnets bedste med udvikling af andre supplerende magtformer end ret, nemlig pædagogik og forhandling. Kursets formål er med afsæt i gældende familieret om forældreskab at sætte familien og familieretten ind i sin historiske sammenhæng og filosofere over rettens begrænsninger i at understøtte barnets bedste, og hvilken betydning det har for grænserne for den retlige regulering.
Indhold: Faget behandler gældende ret om følgende emner:
- Retligt forældreskab
- Forældremyndighed, bopæl og samvær
- Forsørgelsespligt og værgemål
- Den retlige relation mellem forældremyndighedsindehaverne og barnet i relation til forskellige samfundsforhold
Kompetence- beskrivelse: Målbeskrivelse for Forældremyndighed og menneskelig integritet
Fagets mål er, at den studerende skal kunne:

- Redegøre for lovgivning inden for fagets område.
- Redegøre for magtformerne ret, ledelsesrationalitet og forhandling.
- Identificere de herskende magtformer i fagets retskilder.
- Perspektivere de samfundsmæssige konsekvenser af de forskellige magtformer i fagets retskilder.
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
Eksamensform: Skriftlig hjemmeopgave med afleveringsfrist (essay)
Eksamen: 17. - 21. december 2012 (Vejl. periode)
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: www.jur.ku.dk/foraeldremyndighed
Pensum: Annette Kronborg "Forældremyndighed og menneskelig integritet" 2007 og supplerende materiale ca. 500 sider i alt.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 17/10-2012



Københavns Universitet