uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Videregående Markedsføringsret


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i skemagruppe C2

 


Udgave: Jura Kandidatuddannelsen 2012/2013
Punkter: 10 ECTS = 1/6 årsværk
Skemagruppe: C2

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Fagansvarlig: Caroline Heide-Jørgensen.
Andre undervisere: Professor, dr.jur., Caroline Heide-Jørgensen og Kursuslektor, advokat, LLM, Johan Løje
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Jurdiske Fakultet (kandidat) Jura Kandidatuddannelsen 2012/2013
Undervisnings- periode: Hver onsdag 15-17 og mandag 15-17 ulige uger
1.undervisningsdag: Onsdag d. 6. februar 2013
Formål: Kurset er et specialiseringskursus, som bygger videre på den markedsføringsretlige viden, der er opnået på kurset Konkurrence- og Markedsføringsret.
Hensigten med kurset er at udbygge deltagernes kendskab til den praktiske Markedsføringsret, og det er en betingelse for at følge kurset, at man har fulgt kurset i Konkurrence- og Markedsføringsret.
Kurset vil være problemorienteret, og der vil blive anvendt en tværgående metode, hvor de forskellige problemkredse vil blive belyst ikke blot via reglerne i Markedsføringsloven men også via andre regler, det være sig markedsføringsretlig specialregulering, grundretlige regler om kommerciel ytringsfrihed, EU-regler og i et vist begrænset omfang de immaterialretlige regler for moduler, hvor dette er relevant.
Indhold: Kurset gennemgår forskellige emner:
1. Almene forhold:
  • Markedsføringsrettens kilder og sanktionssystemet, det internationale og EU-retlige aspekt – grundrettighedsaspektet.
    2. Beskyttelsens genstand.
  • Personlighedsbeskyttelse – ret til eget billede.
  • Reklamer.
    i. De grundlæggende markedsføringsretlige regler om vildledende og sammenlignende reklame. Snyltende og misrekommanderende reklame. Beskyttelsen af almene samfundshensyn.
    ii. TV-reklame, reklame for særlige produkter/erhverv, reklame rettet mod særlige grupper som børn.
    iii. Særligt om reklamemediet – direct marketing, markedsføring på internettet og outdoor, e-handel.
  • Varer – produktefterligning.
  • Kendetegn.
  • Grænserne for Markedsføringslovens § 1.
    3. Ansvarssubjekter og håndhævelse. EU-retlige og internationale aspekter.
  • Ansvarssubjekter.
  • Markedsføring over grænserne – Lovvalg, retshåndhævelse, senderlandsprincippet.
  • Det indre marked – markedsføring som handelshindring – parallelimport og reklame-restriktioner som handelshindring. Kommissionens harmoniseringsbestræbelser – en fælleseuropæisk Markedsføringsret.
  • Faglige forudsætninger: Det er en forudsætning for at deltage i kurset, at man har bestået kursusfaget Konkurrence- og Markedsføringsret
    Eksamensform: Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
    Eksamen: 10. - 14. juni 2013 (vejl. periode)
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Kurset kan ikke tages af studerende, som har deltaget i kurset European Consumer Law
    Pensum: Materialesamling bestående af danske og udenlandske artikler, boguddrag og lign., og en doms- og regelsamling.
    Pensum omfatter cirka 500 sider.
    Sidst redigeret: 30/3-2012



    Københavns Universitet