uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Kursus i gruppeprocesser


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Jura Kandidatuddannelsen 2011/2012
Punkter: Der kan ansøges om 10 ECTS

Semester:

Uge 31, 2011
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Andre undervisere: Pædagogisk proces- og gruppekonsulent, Arno Kaae
Undervisnings- form: Kurset vil veksle mellem oplæg, grupperefleksion og træning af forskellige metodikker. Undervisningen vil være båret af dialog og refleksion. Deltagelse i kurset forudsætter den studerendes aktive deltagelse i kurset.
Formål: Det overordnede formål er at bibringe deltagerne en teoretisk og praktisk forståelse af dynamikkerne i casebaseret læring i strukturerede studiegrupper. Endvidere at deltagerne tilegner sig en praktisk viden om, hvordan man i rollen som gruppevejleder faciliterer sådanne gruppeprocesser. Generelt at deltagerne får indsigt i, hvordan man udvikler og vedligeholder et velfungerende samarbejde. Kurset formål matcher efterspurgte kompetencer på det juridiske marked.
Indhold: Kurset vil behandle følgende temaer og spørgsmål:

Gruppedynamik og læring
-Forskellige måder at forstå gruppedynamik på.
-strategier, kommunikations- og samarbejdsformer, der kan befordre en gruppes- og den enkeltes læreproces.
-Hvordan feedback og kritik gøres produktive i en lærings- og samarbejdsproces.
-Hvordan omsætte læringspotentialet bestående af gruppemedlemmernes forskelligheder i forhold til værdier, viden, erfaringer og kompetencer.
-Hvordan omsættes konflikter til læring.

Teambuilding og opbygning af social kapital
-Samarbejdsaftalen. -Hvordan opbyge bæredygtige relationer i en gruppe.
-Hvordan skabe rammer for en anerkendende dialog, hvor uenighed gøres produktiv.

Afvikling af et gruppemøde i arbejdet med en faglig case
-Hvordan samarbejdet kan organiseres og styres.
-samarbejds- og beslutningsprocedurer.

Gennemgang og træning af coachteknikker
-Kunsten at stille de virksomme spørgsmål.
-Systemiske, narrative, kognitive og anerkendende metoder og teknikker.

Evaluering af gruppen som
- arbejdsmiljø
- produktionsenhed
- organisation og kommunikationsenhed
- læringsrum

Konflikthåndtering
-Typiske konflikter i et gruppesamarbejdet.
-Konfliktmedieringsmetodikker.

Rollen som instruktør, coach, vejleder og underviser
-Hvordan skabe autoritet i sin rolle.
-Virksomme procesværktøjer og pædagogiske greb, der kan anvendes i de forskellige roller.

Målbeskrivelse: Kursets mål er, at du som deltager får kendskab til hvordan:
Du kan igangsætte de dannede studiegrupper forventnings- og samarbejdsforhandlinger, og herunder introducerer til mulige samarbejdsformer.
Du kan medvirke til at revidere studiegrupperne undervejs i et semesterforløb om nødvendigt.
Du kan medvirke til at mediere blokerende samarbejdskonflikter i studiegrupperne.
Du kan organisere og gennemfører aktive møder med et studiehold bestående af fire studiegrupper.
Du kan sparre og coache en gruppes samarbejds- og læreproces.
Du kan gøre gruppernes faglige feedback på deres opgaver til genstand for fælles læring på et holdmøde.
Du kan understøtte studiegruppernes interne proces- og samarbejdsevalueringer og genside feedback.
Du kan coache og vejleder studerende, der oplever de samarbejds- og studiemæssige udfordringer for uoverskuelige.
Faglige forudsætninger: Jurastuderende der har bestået 2. årsprøven på den juridiske uddannelse
Eksamensform: Kurset afsluttes med en skriftlig eksamensopgave på mellem 3.000 og 5.000 ord.
Eksamen: Vejledende periode oplyses senere
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Optagelse på kurset sker ved motiveret ansøgning på http://isis.ku.dk/eblanket/respondent/besvaranonym.aspx?evalid=7215 Senest den 20. juni 2011.

Der vil være undervisning d. 3., 4. og 5. august.

Pensum: Når du er optaget på holdet, vil du modtage en liste over den obligatoriske litteratur for kurset.

Vejlende pensum ca. 350 sider
Sidst redigeret: 16/6-2011



Københavns Universitet