|
Udgave: |
Jura Kandidatuddannelsen 2011/2012 |
Punkter: |
Der kan ansøges om 10 ECTS |
Semester: |
Uge 31, 2011 |
|
|
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Andre undervisere: |
Pædagogisk proces- og gruppekonsulent, Arno Kaae |
Undervisnings- form: |
Kurset vil veksle mellem oplæg, grupperefleksion og træning af forskellige metodikker. Undervisningen vil være båret af dialog og refleksion. Deltagelse i kurset forudsætter den studerendes aktive deltagelse i kurset. |
Formål: |
Det overordnede formål er at bibringe deltagerne en teoretisk og praktisk forståelse af dynamikkerne i casebaseret læring i strukturerede studiegrupper. Endvidere at deltagerne tilegner sig en praktisk viden om, hvordan man i rollen som gruppevejleder faciliterer sådanne gruppeprocesser. Generelt at deltagerne får indsigt i, hvordan man udvikler og vedligeholder et velfungerende samarbejde. Kurset formål matcher efterspurgte kompetencer på det juridiske marked. |
Indhold: |
Kurset vil behandle følgende temaer og spørgsmål:
Gruppedynamik og læring
-Forskellige måder at forstå gruppedynamik på.
-strategier, kommunikations- og samarbejdsformer, der kan befordre en gruppes- og den enkeltes læreproces.
-Hvordan feedback og kritik gøres produktive i en lærings- og samarbejdsproces.
-Hvordan omsætte læringspotentialet bestående af gruppemedlemmernes forskelligheder i forhold til værdier, viden, erfaringer og kompetencer.
-Hvordan omsættes konflikter til læring.
Teambuilding og opbygning af social kapital
-Samarbejdsaftalen.
-Hvordan opbyge bæredygtige relationer i en gruppe.
-Hvordan skabe rammer for en anerkendende dialog, hvor uenighed gøres produktiv.
Afvikling af et gruppemøde i arbejdet med en faglig case
-Hvordan samarbejdet kan organiseres og styres.
-samarbejds- og beslutningsprocedurer.
Gennemgang og træning af coachteknikker
-Kunsten at stille de virksomme spørgsmål.
-Systemiske, narrative, kognitive og anerkendende metoder og teknikker.
Evaluering af gruppen som
- arbejdsmiljø
- produktionsenhed
- organisation og kommunikationsenhed
- læringsrum
Konflikthåndtering
-Typiske konflikter i et gruppesamarbejdet.
-Konfliktmedieringsmetodikker.
Rollen som instruktør, coach, vejleder og underviser
-Hvordan skabe autoritet i sin rolle.
-Virksomme procesværktøjer og pædagogiske greb, der kan anvendes i de forskellige roller.
|
Målbeskrivelse: |
Kursets mål er, at du som deltager får kendskab til hvordan:
Du kan igangsætte de dannede studiegrupper forventnings- og samarbejdsforhandlinger, og herunder introducerer til mulige samarbejdsformer.
Du kan medvirke til at revidere studiegrupperne undervejs i et semesterforløb om nødvendigt.
Du kan medvirke til at mediere blokerende samarbejdskonflikter i studiegrupperne.
Du kan organisere og gennemfører aktive møder med et studiehold bestående af fire studiegrupper.
Du kan sparre og coache en gruppes samarbejds- og læreproces.
Du kan gøre gruppernes faglige feedback på deres opgaver til genstand for fælles læring på et holdmøde.
Du kan understøtte studiegruppernes interne proces- og samarbejdsevalueringer og genside feedback.
Du kan coache og vejleder studerende, der oplever de samarbejds- og studiemæssige udfordringer for uoverskuelige.
|
Faglige forudsætninger: |
Jurastuderende der har bestået 2. årsprøven på den juridiske uddannelse |
Eksamensform: |
Kurset afsluttes med en skriftlig eksamensopgave på mellem 3.000 og 5.000 ord. |
Eksamen: |
Vejledende periode oplyses senere |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Optagelse på kurset sker ved motiveret ansøgning på http://isis.ku.dk/eblanket/respondent/besvaranonym.aspx?evalid=7215
Senest den 20. juni 2011.
Der vil være undervisning d. 3., 4. og 5. august.
|
Pensum: |
Når du er optaget på holdet, vil du modtage en liste over den obligatoriske litteratur for kurset.
Vejlende pensum ca. 350 sider |
Sidst redigeret: |
16/6-2011 |