uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Tysk sprog i film og medier


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Åbent Universitet 2011/2012
Studie Element Nr: 4645XXXX-E11-1
Punkter: 15 ECTS
Pris: 2.400 kr. Efter 1. maj tillægges gebyr på 300 kr
Varighed: September 2011 – januar 2012
Institutter: Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Njalsgade 128, 2300 København S
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Andre undervisere: Ken Farø, e-mail: kenfaroe@hum.ku.dk
Skema- oplysninger: Udbydes på daghold
Indhold: Film- og medielingvistik beskæftiger sig med den sproglige side af forskellige typer medieprodukter og den særlige kontekst, de udgør. Hvad gør fx synkronisering vs. undertekster ved en film, og hvilke problemer stiller de hver især oversætteren over for? Hvilke typer film får hvilke titler, og er der grundlæggende forskelle på danske og tyske filmtitler? Hvordan er en tysk tv-avis udformet sprogligt sammenlignet med en dansk, og hvad kendetegner de tre tysksprogede landes vejrudsigter hver især? Hvordan formidles samme begivenhed, fx en fodboldkamp, i hhv. det skrevne, det audiovisuelle og det rent auditive medium? Og hvad er forskellen på, om det sker live eller forskudt? Hvordan sælger man varer i forskellige medier i det tysksprogede område, og er der interne forskelle? Disse og mange andre spørgsmål skal vi sammen søge at besvare vha. et metodisk bevidst arbejde med teori og masser af empiri og under stadig diskussion. En række af sprogvidenskabens discipliner kommer i spil, herunder grammatik, leksikologi, pragmatik, tekstlingvistik, sociolingvistik, retorik og oversættelsesvidenskab. Vi kommer også til at læse enkelte engelsksprogede tekster.
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: 1. maj 2011
Faglige forudsætninger: Ingen særlige
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 3/8-2011



Københavns Universitet