uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Kunsthistoriens videnskabsteori - Metode I - Modul II


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Åbent Universitet 2011/2012
Studie Element Nr: 47860061-E11-1
Punkter: 7,5 ECTS
Pris: 1.200 kr. Efter 1. maj tillægges gebyr på 300 kr
Varighed: September 2011 - januar 2012
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afdeling for Kunsthistorie, Karen Blixensvej 1, 2300 København S
Studieordning: Studieordning for grundfagsstudiet på BA-niveau
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Andre undervisere: Rasmus Kjærboe, e-mail: rasmusk@hum.ku.dk
Skema- oplysninger: On 19-21 i 12 uger. Lokale 24.4.01. Bemærk: ingen undervisning i uge 41 og 42
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Åbent Universitet Humaniora Åbent Universitet 2011/2012
Undervisnings- periode: 14/9-2011
Undervisnings- form: Holdundervisning
Indhold: Fagelementet introducerer til og diskuterer kunsthistoriske metoder, dels i lyset af almene videnskabsteorier og epistemologier (fransk, > tysk, angelsaksisk), dels som oplæg til senere perspektiveringer inden for den filosofiske æstetik (jvf. Æstetik I og Æstetik og Metode II). Centralt for fagelementet er teorier om især identitet og betydningsdannelse, f.eks. semiotik, fænomenologi, dekonstruktion, psykoanalyse, perceptionspsykologi, feminisme, antropologi, sociologi. I forhold til grunduddannelsen som helhed er det Metodekursets funktion at formidle mellem teorier og værk, og specifikt er det Metode I’s funktion at gøre dette ”generelt” og ud fra en nutidig optik, mens Metode II, som en del af Æstetik og Metode II (i 4. semester) i højere grad reflekterer og bearbejder relationerne på baggrund af indsigt i og erkendelse af historisk forskellighed. Den studerende bliver herved i stand til at forholde sig til og diskutere forskellige afgrænsninger af fagets genstandsfelt og til at analysere kunsten som en del af det samfundsmæssige, det kulturelle, det kognitive og det driftsmæssige etc., samt - ikke mindst - til at forholde sig hypotetisk, dialogisk og erkendelsesbefordrende til disse afgrænsninger.
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: 1. maj 2011
Eksamensform: Se studieordning
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 5/9-2011



Københavns Universitet