Indhold: |
Fagelementet introducerer til og diskuterer kunsthistoriske metoder, dels i lyset af almene videnskabsteorier og epistemologier (fransk,
> tysk, angelsaksisk), dels som oplæg til senere perspektiveringer inden for den filosofiske æstetik (jvf. Æstetik I og Æstetik og Metode II). Centralt for fagelementet er teorier om især identitet og betydningsdannelse, f.eks. semiotik, fænomenologi, dekonstruktion, psykoanalyse, perceptionspsykologi, feminisme, antropologi, sociologi. I forhold til grunduddannelsen som helhed er det Metodekursets
funktion at formidle mellem teorier og værk, og specifikt er det Metode I’s funktion at gøre dette ”generelt” og ud fra en nutidig optik, mens Metode II, som en del af Æstetik og Metode II (i 4. semester) i højere grad reflekterer og bearbejder relationerne på
baggrund af indsigt i og erkendelse af historisk forskellighed. Den studerende bliver herved i stand til at forholde sig til og diskutere forskellige afgrænsninger af fagets genstandsfelt og til at analysere kunsten som en del af det samfundsmæssige, det kulturelle, det kognitive og det driftsmæssige etc., samt - ikke mindst - til at forholde sig hypotetisk, dialogisk og erkendelsesbefordrende til disse afgrænsninger.
|