Kurset gennemgår forskellige emner:
1. Almene forhold: Markedsføringsrettens kilder og sanktionssystemet, det internationale og EU-retlige aspekt – grundrettighedsaspektet.
2. Beskyttelsens genstand.
Personlighedsbeskyttelse – ret til eget billede.
Reklamer.
i. De grundlæggende markedsføringsretlige regler om vildledende og sammenlignende reklame. Snyltende og misrekommanderende reklame. Beskyttelsen af almene samfundshensyn.
ii. TV-reklame, reklame for særlige produkter/erhverv, reklame rettet mod særlige grupper som børn.
iii. Særligt om reklamemediet – direct marketing, markedsføring på internettet og outdoor, e-handel.
Varer – produktefterligning.
Kendetegn.
Grænserne for Markedsføringslovens § 1.
3. Ansvarssubjekter og håndhævelse. EU-retlige og internationale aspekter.
Ansvarssubjekter.
Markedsføring over grænserne – Lovvalg, retshåndhævelse, senderlandsprincippet.
Det indre marked – markedsføring som handelshindring – parallelimport og reklame-restriktioner som handelshindring. Kommissionens harmoniseringsbestræbelser – en fælleseuropæisk Markedsføringsret.