uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Videregående Markedsføringsret


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Jura Kandidatuddannelsen 2011/2012
Punkter: 10 ECTS = 1/6 årsværk

Semester:

Forår 2012
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Fagansvarlig: Caroline Heide-Jørgensen.

Andre undervisere: Professor, dr. jur. Caroline Heide-Jørgensen og advokat Johan Løje

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Jurdiske Fakultet (kandidat) Jura Kandidatuddannelsen 2011/2012
Undervisnings- periode: Mandag og onsdag kl 15-17
1.undervisningsdag: Mandag den 30.1.2012
Formål: Kurset er et specialiseringskursus, som bygger videre på den markedsføringsretlige viden, der er opnået på kurset Konkurrence- og Markedsføringsret.

Hensigten med kurset er at udbygge deltagernes kendskab til den praktiske Markedsføringsret, og det er en betingelse for at følge kurset, at man har fulgt kurset i Konkurrence- og Markedsføringsret.

Kurset vil være problemorienteret, og der vil blive anvendt en tværgående metode, hvor de forskellige problemkredse vil blive belyst ikke blot via reglerne i Markedsføringsloven men også via andre regler, det være sig markedsføringsretlig specialregulering, grundretlige regler om kommerciel ytringsfrihed, EU-regler og i et vist begrænset omfang de immaterialretlige regler for moduler, hvor dette er relevant.

Indhold: Kurset gennemgår forskellige emner:

1. Almene forhold: Markedsføringsrettens kilder og sanktionssystemet, det internationale og EU-retlige aspekt – grundrettighedsaspektet.

2. Beskyttelsens genstand.

  • Personlighedsbeskyttelse – ret til eget billede.
  • Reklamer.
    i. De grundlæggende markedsføringsretlige regler om vildledende og sammenlignende reklame. Snyltende og misrekommanderende reklame. Beskyttelsen af almene samfundshensyn.
    ii. TV-reklame, reklame for særlige produkter/erhverv, reklame rettet mod særlige grupper som børn.
    iii. Særligt om reklamemediet – direct marketing, markedsføring på internettet og outdoor, e-handel.
  • Varer – produktefterligning.
  • Kendetegn.
  • Grænserne for Markedsføringslovens § 1.

  • 3. Ansvarssubjekter og håndhævelse. EU-retlige og internationale aspekter.
  • Ansvarssubjekter.
  • Markedsføring over grænserne – Lovvalg, retshåndhævelse, senderlandsprincippet.
  • Det indre marked – markedsføring som handelshindring – parallelimport og reklame-restriktioner som handelshindring. Kommissionens harmoniseringsbestræbelser – en fælleseuropæisk Markedsføringsret.
  • Faglige forudsætninger: Det er en forudsætning for at deltage i kurset, at man har bestået kursusfaget Konkurrence- og Markedsføringsret
    Eksamensform: Mundtlig eksamen med ikke-karaktergivende synopsis
    Eksamen: 29.maj-1. juni 2012 (vejl. periode)
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Kurset kan ikke tages af studerende, som har deltaget i kurset European Consumer Law
    Pensum: Materialesamling bestående af danske og udenlandske artikler, boguddrag og lign., og en doms- og regelsamling.
    Pensum omfatter cirka 500 sider.
    Sidst redigeret: 3/12-2010



    Københavns Universitet