uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Konkurrence- og Markedsføringsret


Semesterangivelse: Forår og Efterår

 


Udgave: Jura Kandidatuddannelsen 2011/2012
Punkter: 10 ECTS = 1/6 årsværk

Semester:

Efterår 2011 / Forår 2012
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Fagansvarlig: Caroline Heide-Jørgensen
Andre undervisere: Professor, dr.jur., Caroline Heide-Jørgensen og lektor, ph.d. Christian Bergqvist samt ekstern kursuslektor Advokat Mette Diget og ekstern kursuslektor Katrine de Neergaard
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Jurdiske Fakultet (kandidat) Jura Kandidatuddannelsen 2011/2012
Undervisnings- periode:
Morgen: Mandag og torsdag kl 8-10
Formiddag: Tirsdag og torsdag kl 10-12
Aften: Tirsdag og torsdag kl 15-17

1. undervisningsdag:
Efterår:
Morgen: Mandag den 5.9.2011
Formiddag: Tirsdag den 6.9.2011
Aften: Tirsdag den 6.9.2011

Forår:
Morgen: Mandag den 30.1.2012
formiddag: Tirsdag den 31.1.2012

Formål: Erhvervsudøvelsen i Danmark er baseret på markedsøkonomi og dermed på princippet om fri konkurrence. Denne konkurrence er imidlertid underkastet retlig normering, bl.a. igennem markedsføringsloven. Samtidig er det af stor samfundsmæssig betydning, at konkurrencen til enhver tid er aktiv og virksom. Den søges derfor fremmet gennem konkurrenceloven og EU's konkurrenceregler. Kurset tilsigter at bibringe kendskab til disse regler og dermed til de retlige vilkår, der er gældende for nutidens erhvervsliv.

Konkurrenceretten som fagdisciplin er udviklet op igennem dette århundrede, og der er sket betydelige ændringer i de senere år. De danske regler på området suppleres af EU's konkurrenceregler (traktatens artikel 101 og 102 m.fl.), der er direkte anvendelige her i landet. Herved opstår en række spørgsmål om reglernes indbyrdes sammenhæng og rette anvendelse.

Konkurrenceretten har vigtige forbindelseslinier til andre dele af retssystemet, f.eks. til immaterialretten, den almindelige erstatningsret og til forbrugerretten. Egentlige forbrugerretlige spørgsmål falder dog uden for kurset, idet dette er centreret omkring de erhvervsretlige spørgsmål, det vil typisk sige konflikterne mellem de erhvervsdrivende indbyrdes. Almene samfundshensyn, herunder forbrugerinteresser, spiller dog ofte en afgørende rolle, navnlig inden for den del af konkurrenceretten, der befatter sig med monopoler, karteller og deslige.

Der foreligger en betydelig retspraksis på området. Den administrative praksis er også særdeles omfattende. Det er i øvrigt et af de retsområder, der har givet anledning til flest retssager ved EU-domstolen. Antallet af råds- og kommissionsforordninger er betydeligt.

Kendskab til konkurrenceret er en nødvendighed, dersom man ønsker at kvalificere sig til den del af advokatgerningen, der befatter sig med erhvervsudøvelse.

Indhold: Der indledes med en gennemgang af konkurrencerettens begrebsapparat og af hovedlinierne i det normative system (markedsføringsloven, konkurrenceloven og EU's konkurrenceregler). Bevæbnet med denne "værktøjskasse" gennemgås herefter konkurrencerettens hovedproblemer: Adgangen til markedet - kontakten til markedet (reklame m.v.) - prisdannelsen - retsstridig markedsfortrængning.

Kompetence- beskrivelse: Målbeskrivelse for Konkurrence- og Markedsføringsret
Fagets mål er, at den studerende skal kunne:

- Redegøre for indholdet af de to discipliner Konkurrence- og Markedsføringsretten
- Redegøre for de grundlæggende retsregler i Konkurrence- og Markedsføringsretten, herunder reglernes formål og funktion og deres anvendelse
- Forklare hvorledes konkrete problemstillinger i praksis kan løses, og diskutere hvilke fordele og ulemper, der knytter sig til den enkelte disciplins håndtering af de enkelte problemkredse
- Identificere relevante konkurrence- og markedsføringsretlige problemer og retlige argumenter ud fra et komplekst materiale
- Placere konkrete problemstillinger i en konkurrence- og markedsføringsretlig sammenhæng på en måde, der viser overblik og indsigt
- Analysere komplekse konkurrence- og markedsføringsretlige problemstillinger, argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter
- Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med analysen og træffe fagligt begrundede valg for løsningen
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
Eksamensform: Mundtlig prøve
Eksamen:
Efterår: 2.-6. januar 2012 (vejl. periode)
Forår: 18.-22. juni 2012 (vejl. periode)

Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Fagets hjemmeside
Bemærkninger: Der er en indre sammenhæng mellem kurserne Konkurrenceret og Immaterialret, men de kan tages hver for sig og i vilkårlig orden. Kurset i Konkurrenceret skal være bestået forud for kurset i EU-konkurrenceret, der er en overbygning på nærværende kursus.

Pensum: • Caroline Heide-Jørgensen: Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret, 2008.
• Undervisningsnote i konkurrenceret (september) 2011
• undervisningsnote i markedsføringsret (september) 2011

Det relevante regelmateriale optrykkes af Djøfs forlag i to separate regelsamlinger, som udkommer primo februar 2012 - nærmere oplysning gives på holdene og i Absalon.
Sidst redigeret: 26/1-2012



Københavns Universitet