uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Mediesystemanalyse og Målgruppeteori - 301 og 302


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Åbent Universitet 2011/2012
Studie Element Nr: 47770301-E11-1 og 47770302-E11-1
Punkter: 7,5 + 7,5 ECTS
Pris: 23.750 kr. Efter 1. juli tillægges gebyr på 300 kr
Varighed: September 2011- januar 2012
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Afdeling for Film- og Medievidenskab, Njalsgade 80, 2300 København S, Uddannelsens hjemmeside
Studieordning: Masteruddannelsen i Cross-media communication, 2005-ordningen, rev. 2008, modul 1
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Lektor Kjetil Sandvik er faglig koordinator for Master i Cross-Media Communication, tlf. 24 94 47 70; eller e-mail: sandvik@hum.ku.dk
Andre undervisere: Dan Pedersen, e-mail: danp@hum.ku.dk og Paul Metelmann, e-mail: paul@media4masses.dk
Skema- oplysninger: Undervisningen er tilrettelagt som fire todagesseminarer. Fr og lø 9-16: 9 og 10/9, 7 og 8/10, 4 og 5/11 og 2 og 3/12. Lokale 24.2.11. Introduktionsseminar for nye studerende: to 10-20: 8/9 lokale 24.2.01. Nærmere oplysninger tilsendes kursisterne efter betaling
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Åbent Universitet Humaniora Åbent Universitet 2011/2012
Undervisnings- form: Seminarer med forelæsninger, øvelser og diskussion.
Indhold: Mediesystemanalyse, 7,5 ECTS giver et indblik i det aktuelle danske, nordiske og globale mediesystem bl.a. med vægt på forholdet mellem stat og civilsamfund, offentlige og private medie- og kommunikationsvirksomheder samt mediernes finansieringsformer og teknologiske forudsætninger. Der lægges vægt på at belyse og analysere betydningen af mediekonvergens, mediekoncentration og mediepolitiske forandringer for såvel medie- og kommunikationsinstitutionerne som for det kulturelle kredsløb som helhed. Desuden introducerer modulet til især journalistikkens, PR-feltets og informationsarbejdets særlige organisatoriske, institutionelle og metodiske forhold.
Målgruppeteori og analyse , 7,5 ECTS adresserer planlægning, gennemførelse og evaluering af fler- og tværmediale kommunikationsforløb med særligt fokus på teori om og analyse af modtager-/målgrupper, modtager-/receptionsforhold, meningsdannelse og overtalelse. Fagelementet præsenterer og afprøver en række kvantitative og kvalitative metoder til at bestemme og teste målgrupper og brugeradfærd, ikke mindst i forhold til digitale medier. Mere konkret handler det om bl.a. målgruppesegmentering, målgruppetest via fokusgrupper og kvantitativ seertalsanalyse (Gallups TV-metersystem).
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: 1. juli 2011
Faglige forudsætninger: Adgangskravet er mindst 2 års relevant erhvervserfaring samt en kandidat-, bachelor- eller anden mellemlang videregående uddannelse, der indeholder mindst 30 ECTS kommunikation, formidling, samfundsvidenskab eller erhvervsøkonomi.
Eksamensform: Se studieordningen
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 8/7-2011



Københavns Universitet