2.2 Kompetenceprofil - slutkompetencer


Sidst redigeret: 17/8-2007   grafik   Udgave: 2006/2007 Samf 

 


2.2 Kompetenceprofil - slutkompetencer

Kandidatuddannelsen i samfundsfag med tilvalg skal ses i tæt sammenhæng med bacheloruddannelsen, idet kandidatuddannelsen dels videreudvikler de kompetencer, der er erhvervet på bacheloruddannelsen, og dels bidrager med nye kompetencer, som er nødvendige for, at kandidaterne er rustet til at undervise på de gymnasiale uddannelser. En komplet kompetencebeskrivelse for kandidaterne involverer derfor også kompetencebeskrivelsen i studieordningen for bacheloruddannelsen. På det generelle plan sigter kandidatuddannelsen, i tillæg til bacheloruddannelsen, mod at udvikle følgende kompetencer:

Faglige kompetencer
En kandidat i samfundsfag med tilvalg

  • besidder i forlængelse af bacheloruddannelsen en bred og velfunderet viden om de centrale teorier, begreber, metoder og emneområder inden for samfundsvidenskab (politologi, økonomi, metode og sociologi)
  • er i stand til selv at erhverve sig relevant viden inden for politologi og samfundsvidenskab generelt i forbindelse med konkret problemløsning af praktisk eller teoretisk karakter
  • er i besiddelse af tilstrækkeligt fagligt overblik og rutine til at kunne give en præcis fremstilling af forskellige politologiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger, teoretiske såvel som empiriske, samt kunne sammenligne forskellige, løsningsmodeller og teoretiske tilgange og diskutere dem i forhold til hinanden
  • har kompetence til selvstændigt at planlægge og gennemføre systematiske og velfunderede analyser af problemstillinger inden for det politologiske og samfundsvidenskabelige område, samt i denne forbindelse kunne vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige teorier og metoder
     

Intellektuelle kompetencer
En kandidat i samfundsfag med tilvalg

  • har videregående indsigt i og erfaring med at argumentere selvstændigt, analytisk, kritisk og systematisk på et højt akademisk niveau
  • kan omsætte såvel teoretisk som empirisk viden til praksis og anvende den fleksibelt og alsidigt i en konkret sammenhæng
  • kan formidle resultatet af egne og andres analyser i et klart sprog, mundtligt såvel som skriftligt, til forskellige grupper (specialister inden for området, andre specialister, ikke-specialister), samt kunne indgå i dialog om faglige problemstillinger med sådanne forskellige grupper
  • er i stand til at skabe sig et overblik, herunder selvstændigt opsøge og sætte sig ind i nye stofområder på forholdsvis kort tid
  • kan varetage sin egen faglige videreudvikling i forhold til kompetencer og specialisering

     

Praktiske kompetencer
En kandidat i samfundsfag med tilvalg har kompetence til at

  • indgå i et fagligt samarbejde med forskellige faggrupper om praktiske problemstillinger, samt anvende og formidle sin specifikke og generelle viden i den forbindelse
  • arbejde struktureret, selvstændigt, systematisk og med overblik – under hensynstagen til givne tidsrammer og kvalitetskrav
  • anvende sin faglighed i forbindelse med at træffe kvalificerede beslutninger, samt at begrunde dem
  • varetage planlægningen og gennemførelsen af forskellige former for arbejdsforløb og projekter i relation til det samfundsvidenskabelige område, herunder arbejde inden for en given tidsramme og under hensyn til akademiske kvalitetskrav (projektstyring)



Københavns Universitet